Sökning: "matematik derivata"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden matematik derivata.
1. Utilising computer simulations to teach derivatives with p5.js and Google Colaboratory : A comparative study
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Education is considered as one of the most crucial services of society, yet in recent years there has been a decline in understanding of mathematics among pupils. Therefore, this thesis explores how Python and Javascript code written using the web-based simulation frameworks of Jupyter/Google Colab and p5. LÄS MER
2. Designing Effective Derivative Line Filters: Utilizing convolution to extract extra information
Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)Sammanfattning : The ability to generate accurate approximations of derivatives holds significant importance in numerous scientific fields, including chemistry, economics and fluid mechanics. This thesis is centred around extracting hidden information in data using Smoothness-Increasing Accuracy-Conserving (SIAC) filters. LÄS MER
3. En jämförelse av analysen hos E.G. Björling och idag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Matematiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats presenteras hur den svenska matematikern E.G. Björling bygger upp den matematiska analysen. Björlings matematik från mitten av 1800-taletkommer jämföras med hur den ser ut idag. LÄS MER
4. Properties of the Ahlfors function
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH; Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten)Sammanfattning : Extremal problems in analysis have been studied for more than a hundred years. The so called Ahlfors function is the solution to one such problem. In this thesis, we shall study several properties of this function in a most general domain. LÄS MER
5. Motivation för matematik ur ett elev- och lärarperspektiv : Med fokus på derivata
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare på gymnasiet motiverar sina elever i sin matematikundervisning gällande begreppet derivata och hur motiverade deras elever är och varför. En kvalitativ metod och observation har använts, där både lärare och elever har intervjuats. LÄS MER