Sökning: "matematik förskola 1-3"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden matematik förskola 1-3.

  1. 1. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  2. 2. Passar dockans mössa på mig? : Fem förskollärares beskrivningar av matematikundervisningen för barnen 1 - 3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Fanny Johansson; Therese Holmgren; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; matematikglasögon; matematikundervisning; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare använder artefakter i matematikundervisningen med de yngsta barnen. Enligt läroplan för förskolan, Lpfö 18, ska förskolan skapa möjligheter för barnen att möta såväl planerad som spontan matematikundervisning som tar sin utgångspunkt i barnens tidigare erfarenheter och intressen (Skolverket, 2018). LÄS MER

  3. 3. Hur undervisar förskollärare matematik i förskolan? : En intervjustudie om matematikundervisning för toddlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Karlsson; Jessica Löfström; [2020]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; förskollärare; matematik; toddlare; undervisning; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare undervisar i matematik för yngsta barnen, 1–3 år, i förskolan. Följande två frågeställningar undersöks i studien; Hur beskriver förskollärarna sin matematikundervisning med de yngre barnen för att främja barns lärande i matematik? Hur utformar förskolläraren planerad matematikundervisning för de yngre barnen i förskolan? Metoden i studien är semistrukturerande intervjuer, som utförts med elva förskollärare på sju olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Att kommunicera vardagsmatematik : En kvalitativ studie över hur förskollärare hanterar matematisk kommunikation med de yngsta barnen och om vilka faktorer som kan påverka denna kommunikation.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sandra Örn; Anna Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Matematik; 1-3 år; Kommunikation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolan. : Yngre barns meningsskapande i den fria leken, inomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Andersson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; mathematics; toddlers; free play; explorer; problem-solving; learning; indoor.; Förskola; matematik; yngre barn; fri lek; utforskare; problemlösning; lärande; inomhus.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra matematiken i den fria leken inom de matematiska aktiviteterna mätning, lokalisering och konstruktion. Studien skedde inomhus i förskolan på två yngreavdelningar, 1-3 år. En kvalitativ forskningsmetod valdes, och genomfördes med hjälp av ostrukturerade observationer. LÄS MER