Sökning: "matematik förskola utveckling lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden matematik förskola utveckling lärande.

  1. 1. Förskollärarnas roll i den matematiska undervisningen : Spontan och planerad undervisning i förskolans lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Kjellgren; Vesna Lerinsson; [2024]
    Nyckelord :Spontan undervisning; Planerad undervisning; Matematik; Förskola; Förskollärare; Lärmiljöer;

    Sammanfattning : Inledning  Av Skolinspektionens granskning av olika förskolor i Sverige framgick det att skillnader gällande deras utvecklingsarbete med matematik som undervisningsämne var stor. Det framgick även att större delen av de granskade förskolorna inte undervisar i linje med läroplanens riktlinjer som omfattar olika strävansmål som rör barns utveckling i matematik. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt till barns matematiska utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Victoria Eriksson; Linda Sandlund; [2023]
    Nyckelord :Artefakter; förskollärare; matematik; sociokulturellt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar för att främja barns matematiska utveckling och lärande. Datainsamlingen gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer och genomfördes på tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i förskolan : en kvantitativ studie om spontan och planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lene Lagmannssveen; Nadia Sabih; [2023]
    Nyckelord :Förskola; matematik; undervisning; planerad; spontan; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning: Matematik är inget vi människor kan komma undan och matematik är något som finns överallt i vår omgivning. Forskningsresultat har visat att majoriteten av barn som i senare ålder börjar skolan har bristande kunskaper i matematikens olika områden. LÄS MER

  4. 4. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER

  5. 5. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Andreasson; Linnéa Björklund; [2023]
    Nyckelord :barns agency; estetiska läroprocesser; estetiska transformationer; estetiska uttrycksformer; förskola; multimodalitet; systematisk forskningssammanställning;

    Sammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER