Sökning: "matematik fenomenologi"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden matematik fenomenologi.

  1. 1. Hur läromedlet Singma stöttar och utmanar lärare i deras matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Singma; teaching material; mathematics education; phenomenology; Singma; läromedel; matematikundervisning; fenomenologi;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i Sverige är i hög grad läromedelsstyrd och valet av läromedel påverkar vilken undervisning eleverna får ta del av. Utbudet av läromedel är stort och ett av de läromedel som de senaste åren har blivit populärt är Singma. LÄS MER

  2. 2. Är det rimligt? : En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser av att undervisa om rimlighetsbedömning vid algoritmräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nils Bond-Waldefeldt; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Rimlighet; Algoritmer; Taluppfattning; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Elevers förmåga att kunna göra rimlighetsbedömningar i matematiken påverkas i stor utsträckning av vilken undervisning de möter. Rimlighetsbedömning är något som finns med i det centrala innehållet för samtliga årskurser i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmiljön en plats för matematiklärande : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter i arbetet med matematik i utomhusmiljön

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Selma Hadzihafizbegovic; Klara Kelava; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhet; Fenomenologi; Förskollärare; Upplevelse; Utomhusmiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete utgår från en kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter i arbetet med matematik i utomhusmiljön. Eftersom vi valde att skriva en studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter valde vi att utgå från fenomenologi som vetenskapsteori och forskningsansats. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie som skildrar variationen av förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Nilsson; Jasmine Alin; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskollärare; matematik; matematikundervisning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva variationen av förskollärares olika uppfattningar kring matematik, samt hur förskollärare ger uttryck för hur de bedriver matematikundervisning i förskolan. Studiens teoretiska ramverk utgörs av fenomenologi, då erfarande inom teorin ses som subjektivt. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevda utmaningar med kooperativt lärande i matematikundervisningen årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alexandra Rasmussen; Tijana Stanisavljevic; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; lågstadiet; lärares perspektiv; matematik; utmaningar; fenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie tar ansats från fenomenologin och granskar utmaningarna kring kooperativt lärande i matematikundervisningen som dem upplevs av verksamma lågstadielärare. Syftet var således att skapa en djupare inblick i vilka utmaningar som kan uppstå samt utifrån lärares svar presentera möjliga lösningar. LÄS MER