Sökning: "matematik finns överallt"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden matematik finns överallt.

  1. 1. Implementation and evaluation of a secure communication solution for drones in a ROS2 network application

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Ajdin Buljubasic; [2023]
    Nyckelord :Bachelor Thesis; Drones; Communication; Security; Högskoleingenjör examensarbete; Drönare; Kommunikation; Säkerhet;

    Sammanfattning : In recent time, drones are everywhere. While commercial drones have shown great potential for hobby enthusiasts, it has shown a greater potential in military use and safeguarding. Currently, a significant amount of drones are being used for malicious means, such as espionage and warfare. Because of this, these drones has to be combated. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i förskolan : en kvantitativ studie om spontan och planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lene Lagmannssveen; Nadia Sabih; [2023]
    Nyckelord :Förskola; matematik; undervisning; planerad; spontan; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning: Matematik är inget vi människor kan komma undan och matematik är något som finns överallt i vår omgivning. Forskningsresultat har visat att majoriteten av barn som i senare ålder börjar skolan har bristande kunskaper i matematikens olika områden. LÄS MER

  3. 3. Spontana lärsituationer i förskolan : kopplat till matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Anderson Lagerqvist; Shpresa Bekteshi; [2021]
    Nyckelord :förskolan; matematik; samspel; scaffolding; spontana lärsituationer;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt och därför är det viktigt att som pedagog arbeta med matematik i förskolan då det utgör en stor del av barnets kunskapsutveckling. Det framkommer i litteratur att barnet inte alltid uppmärksammar det matematiska i de spontana lärsituationerna och därför måste pedagogen vägleda barnet till ett matematiskt innehåll. LÄS MER

  4. 4. Det finns ju matematik precis överallt : En kvalitativ studie om förskolläraresuppfattningar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Katrin Huss; Henrik Svensson; [2021]
    Nyckelord :Bishops sex matematiska aktiviteter; förskollärare; matematik; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera och undersöka förskollärares uppfattningar om matematik som ämne och hur dessa kan påverka de val förskollärare gör i undervisningen av matematik i förskolan. Studien har genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer och omfattade sex förskollärare i olika åldrar och i två olika kommuner i södra och mellersta delen av landet. LÄS MER

  5. 5. ”Då menar inte jag att det ska sitta siffror överallt, det är liksom krumelurer för barnen om det inte står för något.” : En kvalitativ intervjustudie om undervisning av taluppfattning i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Axelsson; Linda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; Gelman och Gallistels fem grundläggande principer; undervisning; förskollärare; förskolan; lärande utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad de deltagande förskollärarna lyfter som väsentligt i undervisning av taluppfattning i förskolans utomhusmiljö. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. LÄS MER