Sökning: "matematik grundskolan ikt"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden matematik grundskolan ikt.

  1. 1. Framgångsfaktorer för utveckling av digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Robert Johansson; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; Digitala verktyg; IKT; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Digital kompetens är en av nyckelkompetenserna i ett livslångt lärande, enligt Europa kommissionen och Sveriges regering. Den här rapporten undersöker hur lärare själva definierar digital kompetens, hur de utvecklar sin egen digitala kompetens och hur information och kommunikationsteknik (IKT) används inom matematikundervisningen i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning med digitala lärresurser i grundskolan : En undersökning om hur två olika arbetsmetoder påverkar elevers resultat i matematik i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Maja Siirtola; [2020]
    Nyckelord :Digitala Lärresurser; IKT; Matematik; SAMR; Traditionell undervisning; Årskurs 6;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att försöka ta reda på om arbete med digitala lärresurser har någon påverkan på elevers prestationer inom området volym i matematik jämfört med traditionell undervisning. Undersökningen genomfördes i en årskurs 6 där klassen delades upp i två grupper. LÄS MER

  3. 3. Matematiksvårigheter och digitala verktyg : Litteraturstudie om digitala verktyg och betydelsen av lärarens digitala kompetens för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Wislander; Emma Åhgren; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Matematiksvårigheter; digitala verktyg; IKT; grundskolan; svårigheter;

    Sammanfattning : Denna konsumtionsuppsats har som syfte att undersöka hur digitala verktyg och lärares digitala kompetens kan bidra med en bättre matematikundervisning för elever i matematiksvårigheter. Litteraturöversikt har även som syfte att ge framtida lärarstudentersamt lärare en uppfattning av hur digitala verktyg kan öka effektiviteten på undervisningen för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Införandeav programmering i grundskolan : - ett multiintressentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Camilla Hoff; [2019]
    Nyckelord :programming; digitization; ICT in education; competence development; high school; elementary school; programmering; digitalisering; IKT i undervisning; kompetensutveckling; högstadium; grundskola;

    Sammanfattning : As the world changes, the European Parliament   and the Swedish Government have decided to digitize the school system. The   implementation of digitalization in the Swedish school system is supposed to   take place in a short period of time. LÄS MER

  5. 5. Matematikens abc = IKT : en kvalitativ studie om IKT och matematiska förmågor i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mikael Gardell; Fredriksson Isabell; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Grundskolan; IKT; Lärare; Matematik; Matematiska förmågor; Sociokulturella perspektivet; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilka ändamål lärare har vid användning av IKT imatematikundervisning i årskurs 4-6. Studien ämnar även undersöka hur IKT kanstimulera de fem matematiska förmågorna utifrån grundskolans läroplan. Studien är empirisk och insamlad data består av observationer, intervjuer ochlektionsplaneringar. LÄS MER