Sökning: "matematik gymnasium"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden matematik gymnasium.
1. Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Tina och Larsson, Catarina (2023). Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor: ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Matematikångest hos elever i högstadium och gymnasium. Ett urval av manifestationer, konsekvenser och aspekter av undervisningen som har intresserat forskningen.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet är att få kunskap om vad forskningen behandlar vad gäller hur matematikångest tar sig i uttryck, dess konsekvenser och undervisningens betydelse. Metod: Examensarbetet innefattar en allmän litteraturstudie, som syftar till att ge en bild över forskningsläget i ämnet matematikångest hos elever på högstadium och gymnasium. LÄS MER
3. Explicit matematikundervisning för elever i risk att hamna i svårigheter : En kvantitativ studie av ett interventionsprogram på gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka huruvida en intervention innehållandes explicit undervisning förbättrar elevers kunskaper i matematik. För att kunna besvara syftet genomfördes en kvantitativ deduktiv experimentstudie. Studien är genomfördes på elever i årskurs 1 på ett gymnasium som läste matematikkursen Ma1b. LÄS MER
4. Faktorer som främjar elevers motivation : en kunskapsöversikt med inriktning på matematikämnet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I kunskapsöversikten har vi utifrån vetenskapliga artiklar, rapporter, relevant kurslitteratur och styrdokument framhävt forskning inom området motivation för matematik med fokus på grundskolan och gymnasieskolan. Vi har valt att framhäva forskning både utifrån elev och lärarperspektiv. LÄS MER
5. Att utveckla modelleringsförmåga : En undersökning av läroböckers synliggörande av modelleringsprocessen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka möjligheter som gymnasium elever får attträna modelleringsförmågan genom läroboksuppgifter. Studien går inte in på ommodellering är möjlig att använda i uppgifterna utan undersöker i stället hur ofta studenten bliruppmanad att använda det. LÄS MER