Sökning: "matematik i år 2"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden matematik i år 2.

  1. 1. Lärares användning av konkret material kontra läroböcker vid additionsräkning : itativ intervjustudie med tematisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Emilia Bellman; Sara Klerhed; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie med åtta medverkande lågstadielärare i årskurserna F-3. Syftet med studien är att synliggöra lågstadielärares användning av konkret material kontra läroböcker i additionsräkning. Studien har utgått från tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. Bokstäver har ingen koppling till matematik, eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexzander Hasselholm; [2023-04-19]
    Nyckelord :Matematik; Algebra; Bokstavssymboler; Förståelse och Missuppfattning om Bokstavssymboler; Elevförståelse; Küchemann; Elever; Gymnasiet; Grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilka missuppfattningar elever har när det kommer till bokstavssymboler från algebra. Studien görs på svenska elever som går årkurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Undervisning med Bianshi i matematik : En litteraturstudie om vad Bianshi är och dess positiva samt negativa aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kushtrim Preteni; Emelie Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Bianshi; teaching with variation; Bianshi framework; the spiral Bianshi curriculum; Shanghai teaching; conceptual variation; procedural variation; Bianshi-undervisning;

    Sammanfattning : Bianshi har under en lång tid tillämpats i Shanghais matematikundervisning. Forskaren GuLingyuan gav denna typ av undervisning en definition med benämningen Bianshi år 1981. Eleverna i Shanghai har visat goda resultat i matematik. LÄS MER

  4. 4. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emelie Hallenberg; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; variationsteori; representationer; synliggörande; årskurs 1;

    Sammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER

  5. 5. Homomorphic encryption

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Daniel Sanaee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Cryptography; Computer science; Group Theory; Matematik; Kryptografi; Datalogi; Gruppteori;

    Sammanfattning : The problem of constructing a secure encryption scheme that allows for computation on encrypted data was an open problem for more than 30 years. In 2009, Craig Gentry solved the problem, constructing the first fully homomorphic encryption (FHE) scheme. LÄS MER