Sökning: "matematik i förskolan bra frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matematik i förskolan bra frågor.

  1. 1. Varför behövs matematikundervisningen i förskolan? : En forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Elmander; Heidi Ingemarsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; matematik i förskolan; yngre barns matematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning I forskningsöversikten presenteras resultat av vad aktuell forskning säger om vikten av en tidig matematikundervisning i förskolan. Matematiken tar idag en större plats i undervisningen på förskolan tack vare att läroplanen för förskolan (Lpfö 18, 2019) har reviderats flertalet gånger. LÄS MER

  2. 2. Synliggörandet av matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Klevenborn; Emilie Paaso; [2017]
    Nyckelord :Förskola; matematik; synliggöra; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Andersson; Malin Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Planerad utomhusmiljö; naturmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie på sex förskolor där vi har intervjuat elva pedagoger, för att undersöka verksamma pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan. Intervjuerna gjordes på respektive pedagogs förskola, vi använder oss av öppna frågor som är kopplade till studiens syfte. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marie Axelsson; Vanja Karlsson; ; [2008]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; dokumentation; reflektio;

    Sammanfattning : SyfteSyftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.HuvudfrågaHuvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egenroll som medverkande i barnens matematikinlärning. Vi ville också titta på hur lärare dokumenterarmatematikarbetet. LÄS MER

  5. 5. Matematikens betydelse för förskolan : en sammanställning av pedagogers syn på matematikundervisningen i en kommunal förskola och i en montessoriförskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marika Johansson; Sofia Johansson; Pernilla Nilsson; [2006]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Förskolan; Montessoripedagogik; Förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund I uppsatsen beskriver vi kort den historiska bakgrunden till de pedagogiska idéer som genomsyrar den traditionella kommunala förskolan och Montessoriförskolan. Under vår studietid har vi ofta funderat på frågan om det är fördelaktigt för barns lärande att gå på en förskola med en specifik pedagogik. LÄS MER