Sökning: "matematik i förskolan jämföra"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden matematik i förskolan jämföra.
1. "Mathematics is everywhere, and you can do so much with it!" : Förskollärares perspektiv på matematik i förskolan, en jämförande studie i Sverige och Spanien
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att jämföra hur svenska förskollärare respektive spanska förskollärare beskriver att de undervisar om matematik i förskolan i spontana som planerade aktiviteter. Den teoretiska utgångspunkten för studien är ett sociokulturellt samt ett variationsteoretiskt perspektiv. LÄS MER
2. Pedagogen som ett didaktiskt verktyg : Ett stöd i barns tidiga matematiska utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Studien undersöker hur pedagoger kan ge barn en tidig matematisk förståelse och hur pedagogen utgör en länk mellan barnet, materialet och miljön som skapar förutsättningar för ett matematiskt lärande. Studien presenterar vidare hur pedagogerna arbetar för att ta tillvara på de spontana matematiska situationer som uppstår och fångar upp dem till ett matematiskt lärtillfälle efter barnens eget intresse och upptäckter. LÄS MER
3. Talbegrepp i förskolan : En jämförande studie av pedagogernas arbetssätt utifrån Montessoris och Vygotskijs perspektiv
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Examensarbetet är en jämförande studie om hur pedagogerna i en förskola med ett montessoriperspektiv respektive en kommunal förskola med inriktning på Vygotskijs sociokulturella perspektiv arbetar kring barns kunskap och lärande av talbegrepp. Syftet är att undersöka pedagogernas arbetssätt för att se om det finns skillnader och i så fall vad kan vara anledningarna till detta. LÄS MER
4. Vardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskola
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola medmontessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilkalikheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ettvardagligt sätt?För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektiveinrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetarkring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt. LÄS MER
5. "Matematik kommer vi att ha i skolan" : Pedagogernas och barnens syn på matematik
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Matematik ingår i förskolans strävansmål, och är ett av många strävansmål i förskolan. Detta innebär att pedagoger skall sträva efter dem och hitta tillfällen att lyfta fram dem med barnen. LÄS MER