Sökning: "matematik i förskolan observation"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden matematik i förskolan observation.

  1. 1. "Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt" : En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Möller; Linda Sjödin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fruktstund; läroplansteori; undervisning; kvalifikation; socialisation; subjetifiering;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats som barnen först möter under sin långa utbildningsresa och det kan även vara ett av barnens första möten med en samhällelig institution. Studien har utgått från ett läroplansteoretiskt perspektiv och syftet med studien var att undersöka hur innehållet i fruktstunden kan förstås utifrån begreppen kvalifikation, socialisation och subjektifiering samt hur förskollärare resonerar kring fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2023]
    Nyckelord :Addition; affär; lek; leka; lekbaserad; matematik; matematikundervisning; undervisning.;

    Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER

  3. 3. “När barnen själv förstår sambandet och ser kopplingen själv, det är så häftigt! -Det är därför man jobbar med det här.” : En kvalitativ studie om hur siffror och tal realiseras samt synliggörs i verksamheten ur fem förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Rustas; Maja Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Numbers; pre-school teacher; interview; observation; mathematics; Siffra; tal; förskollärare; intervju; observation; matematik;

    Sammanfattning : Siffror och tal är något som finns runt om oss i samhället. Barn stöter på siffror och tal i hemmet och förskolan på olika sätt, medvetet eller omedvetet. I förskolan är matematik ett ämne som cirkulerar aktivt i dagens verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattningar och didaktiska val när digitala verktyg används i undervisningen : En kvalitativ studie som berör matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Lexander Lo; Rebecca Stövegård; [2020]
    Nyckelord :digital tools; teaching mathematics; ICT; iPad; didactics; preschool; digitala verktyg; matematikundervisning; IKT; lärplatta; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och deras didaktiska val i användandet av dem i undervisningen. Studien berör också digitala verktyg i relation till ämnesområdet matematik. Studien är kvalitativ och använder sig av semistrukturerade intervjuer samt observation. LÄS MER