Sökning: "matematik i förskoleklass barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden matematik i förskoleklass barnen.

  1. 1. Numicon i förskoleklass. : Hur, när och varför? En studie om lärares arbete med Numicon som laborativt material i förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Jansson Sara; [2021]
    Nyckelord :matematisk grund; matematiska tankar; Numicon; taluppfattning; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i förskoleklass och barnens tidiga skolår, har enligt skolans styrdokument, blivit alltmer betydande. Detta för att eleverna tidigt ska få en bra matematisk grund att stå på. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i förskolan för att tidigt upptäcka matematiska svårigheter : En studie i förskolan och förskoleklass utifrån förskollärarens uppdrag och tolkning av tidig matematisk undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annika Thörner; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschool class; teaching; learning; mathematics; Förskolan; förskoleklass; undervisning; lärande; matematik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to illustrate how preschool teachers interpret their assignment on the basis of the curriculum and work with children´s mathematical learning as well as how they follow up and demonstrate each child´s opportunities and difficulties for mathematics. The study also wants to highlight how the preschool class educators feel that the children from preschool have developed their mathematical ability when they start preschool class. LÄS MER

  3. 3. Förskollärare i förskoleklass En studie om förskollärares tolkning av sitt uppdrag med fokus på formuleringen "i tillämpliga delar"

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lisbeth Skarhall; [2018-07-16]
    Nyckelord :Förskoleklass; förskollärare; kunskap; lärande; Lgr 11; tillämplighet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att problematisera formuleringen i tillämpliga delar utifrån Läroplanen Lgr 11 och ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar formuleringen. Uppsatsen utgår från en sociokulturell forskningsansats och relaterar till hur olika forskare har förhållit sig i sin kunskaps- och människosyn och hur de sett på lärande där paradigmskiften löst av varandra. LÄS MER

  4. 4. Mot en transdisciplinär undervisning för yngre barn? : En observationsstudie i en förskola och en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Elisabet Martinez Domene; Chera Majid; [2018]
    Nyckelord :bild; matematik; förskola; transdisciplinäritet; undervisning;

    Sammanfattning : Vår studie undersöker hur bild och matematik kombineras i undervisning i en förskola och en förskoleklass. Syftet med vår observationsstudie är att ta reda på hur bild och matematik kombineras i undervisning och om, och i så fall hur, en transdisciplinär undervisning sker samt om transdisciplinäritet kan bidra till ett pedagogiskt arbete som utgår från både barns intresse och läroplanens mål. LÄS MER

  5. 5. Math-in-Action : Att lära matematik med estetiska lärprocesser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Jeppsson; Anna Englund Bohm; [2017]
    Nyckelord :matematik; estetiska lärprocesser; estetiska arbetsformer; motorik och skolprestation; musiskt lärande; musik och skolprestationer; aritmetik och tallinje; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur lärande i matematik kan främjas av ett estetiskt inspirerat arbetssätt samtom det finns skillnader i resultat mellan motoriskt starka respektive motoriskt svaga barn. Avsikten var även att undersöka vilka aktiviteter ochlekar som lämpar sig för att träna barns förmåga inom matematikområdet som interventionen byggde på. LÄS MER