Sökning: "matematik i montessoripedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden matematik i montessoripedagogik.

  1. 1. Inkludering genom individanpassning : En intervjustudie om matematisk särbegåvning i montessoriklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Moll; [2020]
    Nyckelord :mathematically gifted; differentiated teaching; Montessori teaching; inclusion; individualised teaching; matematisk särbegåvning; matematiskt särbegåvade elever; differentiering; montessoripedagogik; inkludering; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to increase the knowledge of how Montessori teachers include mathematically gifted pupils through differentiated teaching. This was accomplished through semi-structured interviews with nine Montessori teachers from all over Sweden. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarnas arbete i förskolan med att synliggöra matematik i planerade och oplanerade matematikaktiviteter : En jämförelse av ett traditionellt förskole-, ett Reggio Emilia- och ett Montessoriperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ikhlas Kungi; Eva Saleback; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Montessori; Reggio Emilia; Synliggörande av matematik; Traditionell förskolepedagogi;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur tre olika pedagogiska inriktningar synliggör matematik för barnen i planerade och oplanerade aktiviteter. Vi har intervjuat förskollärare från tre olika inriktningar; traditionellt förskolearbete, Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och Montessoripedagogik, för att ta reda på deras synsätt angående hur de arbetar och synliggör matematik för barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Bild och skapande i förskolan : Pedagogers tankar om bild och skapande inom inriktningarna Montessori, Reggio Emilia och Waldorf

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Almström; Rosmarie Hallman; [2015]
    Nyckelord :Utveckling; pedagogik; estetisk verksamhet;

    Sammanfattning : Från att det bara funnits en ”traditionell” pedagogisk barnsyn finns det idag flera olika pedagogiska profiler, exempelvis Waldorfpedagogik, Montessoripedagogik och Reggio Emiliapedagogik. Vi har i vår studie valt att undersöka dessa pedagogiska verksamheter gällande deras arbete med bild och skapande. LÄS MER

  4. 4. Talbegrepp i förskolan : En jämförande studie av pedagogernas arbetssätt utifrån Montessoris och Vygotskijs perspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Erin Risinger; [2014]
    Nyckelord :Arbetssätt; jämförande studie; montessoriperspektiv; sociokulturellt perspektiv; talbegrepp;

    Sammanfattning : Examensarbetet är en jämförande studie om hur pedagogerna i en förskola med ett montessoriperspektiv respektive en kommunal förskola med inriktning på Vygotskijs sociokulturella perspektiv arbetar kring barns kunskap och lärande av talbegrepp. Syftet är att undersöka pedagogernas arbetssätt för att se om det finns skillnader och i så fall vad kan vara anledningarna till detta. LÄS MER

  5. 5. Den röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Helena Andersson; [2013]
    Nyckelord :högstadiet; matematik; montessoripedagogik; montes;

    Sammanfattning : På en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att mananvänder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete fårsenare, i de högre årskurserna, ge vika för mer teoretiskt arbete. LÄS MER