Sökning: "matematik i yrkesämnen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden matematik i yrkesämnen.

  1. 1. Karakterisera yrkesmatematik utifrån en analys av yrkesämnenas och matematikämnets läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mathilda Lennermo Selin; [2023]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; yrkesläroböcker; matematikläroböcker; aktivitetssystem; läroboksanalys; yrkeselever;

    Sammanfattning : Mellan den traditionella skolmatematiken (Civil, 2002) och den matematik som används på arbetsplatser finns det en lucka. Elever som går på yrkesprogram saknar ofta motivation för matematikämnet och upplever att matematiken i gymnasieskolan är abstrakt och saknar förankring i det kommande yrkeslivet. LÄS MER

  2. 2. "Varför ska man kunna det här?" : En litteraturstudie om undervisningsmetoder i matematik på yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Amanda Davidsson; Karin Danielsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för undervisningsmetoder i matematik på yrkesförberedande program. Undervisningsmetoderna diskuteras dels utifrån hinder i relation till metoderna och dels utifrån grad av generaliserbarhet och således möjlighet att direkt tillämpa dem på olika yrkesförberedande program. LÄS MER

  3. 3. Att bygga hus med matematik : Är det möjligt att integrera matematik med byggteori?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Charlotte Donner Saand; [2009]
    Nyckelord :Infärgning; matematik; yrkesämnen; byggteori; kärnämne; karaktärsämne; integration; yrkesräkning; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om integrationen mellan matematik och byggteori på byggprogrammet på Rönninge gymnasium. Den tar upp tidigare forskning och aktuella utredningar som fastslår att yrkesräkning och infärgning av matematik i praktiska gymnasieprogram gör att eleverna lär sig mycket bättre. LÄS MER