Sökning: "matematik klass 4"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden matematik klass 4.

  1. 1. Klassrumsdialog för lärande i matematik : En litteraturstudie om kommunikation i matematikundervisningen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Helander; Hanna Axelsson Holm; [2023]
    Nyckelord :klassrumsdialog; strategier för kommunikation; lärarens frågor; elevsvar; kooperativt lärande; förlängda pauser; gruppsammansättning; tidsfaktorn; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår litteraturstudie är att undersöka hur lärare kan skapa klassrumsdialog för att stötta elevers lärande i matematikundervisningen samt vilka faktorer som komplicerar arbetet med dialog i klassrummet. I studien har vi undersökt vilka strategier lärare använder för att skapa klassrumsdialog som stöttar elevers lärande samt komplexiteten i att arbeta med klassrumsdialog. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av nyanlända elever i matematikundervisning i mellanstadiet : En studie om lärarens arbete och upplevda förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Demir; Salma Hassan; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; metoder för inkludering; inkludering i matematikundervisning; lärarens förutsättningar; ramfaktorteorin.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur mellanstadielärare inkluderar nyanlända elever i matematikundervisning samt vilka förutsättningar de hade för att bedriva arbetet. Ramfaktorteorin utgjorde studiens analytiska ramverk. Den kvalitativa metod som valdes var semi-strukturerad intervju. LÄS MER

  3. 3. Skillnader mellan flickor och pojkar i matematikämnet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ studie om likvärdig undervisning i F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Eliasson; Lina Trolin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematikprestation; Lärare; Uppfattning; Likvärdig Undervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten med denna studie är att urskilja om lärarna uppfattar att det finns en skillnad mellan pojkars och flickors prestationer i matematikämnet redan bland de yngre eleverna i årskurs F–3. Forskning visar att det finns skillnader mellan flickors och pojkars prestationer i matematikämnet i skolan, däremot finns det inte lika mycket forskning om de yngre åldrarna i F-3 (Tuohilampi, Hannula, Laine & Metsämuuronen 2014). LÄS MER

  4. 4. ”För mig står det såhär, resten vet jag inte” : En kvalitativ undersökning om hur språklig och kulturell förståelse påverkar flerspråkiga elevers lärande i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Oskar Liljenrud; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematisk förmåga; språklig förståelse; kontextuell förståelse; kulturell förståelse; kritiska aspekter; upplevelser.;

    Sammanfattning : Studien är gjord i en klass med flerspråkiga elever i årskurs 4. Fokus ligger på att identifiera svårigheter för flerspråkiga elevers lärande i matematik. Detta sker genom att identifiera svårigheter för dem i olika typer av matematiska uppgifter samt genom elevintervjuer om elevernas upplevelser om dessa uppgifter. LÄS MER

  5. 5. Öppna matematikuppgifter på gymnasiet : Studie baserad på en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Therese Didriksson; [2016]
    Nyckelord :Gymnasiet; kedjeregeln; matematik 4; matematikkunskap; sammansatta funktioner; öppna matematikuppgifter;

    Sammanfattning : En gymnasielärare ska testa elevernas olika matematiska förmågor och för att eleverna ska kunna visa de olika förmågorna måste matematikuppgifterna vara utformade på ett sådant sätt så att eleverna får möjlighet till att visa de olika förmågorna. Därför är matematikuppgifter önskvärda som kan testa flera olika förmågor samtidigt och därför baseras den här uppsatsen på en matematikuppgift som uppfyller detta villkor. LÄS MER