Sökning: "matematik klockan"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden matematik klockan.

  1. 1. En läromedelsanalys om området tid och klocka i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rebecca Forss; [2023]
    Nyckelord :Matematik; läromedelsanalys; läromedel; tid; klocka;

    Sammanfattning : Den här studien är en läromedelsanalys och syftet med studien var att undersöka hur de valda läromedelsserierna i ämnet matematik behandlar området tid och klocka. Jag undersökte hur mycket utrymme området får och om uppgifterna skilde sig åt och hur i sådana fall. LÄS MER

  2. 2. Hur mycket är klockan? : Lågstadieelevers kunskaper om att avläsa och mäta tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Milla Ahlenius; [2023]
    Nyckelord :Avläsning av tid; elever; klockan; lågstadiet; lösningsstrategi.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för lågstadieelevers kunskaper inom ämnesområdet mätning av tid. Studien baseras på ett skriftligt kvantitativt klocktest som 13 elever i årskurs 2 och 5 elever i årskurs 3 har genomfört, samt kvalitativa elevintervjuer som fyra elever i respektive årskurs har genomfört. LÄS MER

  3. 3. Yngre elever lär klockan : En systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande av tid på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Analog klocka; elevstrategier; inlärningsprocess; lågstadiet; tid; undervisning; visare;

    Sammanfattning : Elevers skoldag är uppbyggd utifrån olika klockslag. Eleverna börjar skolan vid en viss tid och har raster och lunch vid andra förutbestämda tider. Trots att elever i stor utsträckning styrs av klockan i vardagen är det många elever som upplever svårigheter vid inlärning av klockan. LÄS MER

  4. 4. Lärospel om klockan : En studie om ett lärospels påverkan på elevers kunskapsnivå, samt en inblick i dess påverkan på intresse, motivation, engagemang och fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Amanda Broman; Nathalie Tuovinen; [2021]
    Nyckelord :Lärospel; spelbaserad undervisning; klockan; matematikspel; lågstadiet;

    Sammanfattning : Det är idag svårare att undervisa och motivera elever på traditionella sätt (Simpson & Clem 2008). Däremot passar lärospel bättre dagens generations vanor och intressen (Fu & Yu 2006). Bakgrunden berör grundläggande information om lärospel, följt av områdena kunskap, intresse, motivation, engagemang och fokus. LÄS MER

  5. 5. Vad betyder 'snart'? : En intervjustudie om hur pedagoger förhåller sig om tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bror Söderlund; Imani Kagermanova; [2021]
    Nyckelord :Tid; matematik; fenomenografi; kvalitativa intervjuer; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att kartlägga förskollärares och barnskötares uppfattningar om fenomenet tid, och hur de tänker kring tid i relation till undervisning i förskolan samt vilka likheter och skillnader som finns i deras uppfattningar och reflektioner kring tid. För att undersöka detta har vi använt oss av kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som metod och utgått från fenomenografin och den didaktiska reliefen som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER