Sökning: "matematik lärare elev kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden matematik lärare elev kommunikation.
1. Strategier för att möta elevers matematikångest : En studie om hur lärare identifierar, förebygger, och lindrar elevers matematikångest
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Matematikångest är relaterad till matematiksvårigheter och att elever misslyckas i ämnet matematik. Lärare har en betydande roll i sammanhanget för att hjälpa och stötta eleverna som lider av matematikångest. LÄS MER
2. F-3-lärares motivationsarbete i matematikämnet : En kvalitativ studie som fokuserar på samspelet mellan elev, lärare och ämne
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Tidigare forskning visar att motivation påverkar elevers utveckling, resultat och prestationer i ämnet matematik. Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka om och hur F-3-lärare arbetar för att motivera alla elever i matematikämnet. LÄS MER
3. Sambandet mellan språk och andraspråkselevers : Kunskapsutveckling i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till förståelse för andraspråkselevers kunskapsutveckling i ämnet matematik. Vidare belyser studien lärarens förutsättningar för att kunna utforma sin undervisning på bästa sätt utifrån de didaktiska frågorna. LÄS MER
4. Elevers möjligheter till kommunikationoch begreppsanvändning imatematikklassrummet i årskurserna F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Forskning visar på en koppling mellan språk och matematik. Syftet med detta arbete ärdärför att undersöka vilka möjligheter lärare skapar för elevers begreppsutveckling genomkommunikation i matematikklassrummet i årskurserna F-3. Analysen är gjord utifrånhermeneutiken med en sociokulturell utgångspunkt. LÄS MER
5. ”Det är det som är vitsen med likhetstecknet, att det ser lika ut på båda sidor” : En kvalitativ studie om hur lärare framställer likhetstecknets innebörd för elever i F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Att som elev i grundskolan misstolka likhetstecknet är vanligt förekommande i såväl Sverige som andra länder. Många ser det som en symbol som indikerar på att en uträkning ska göras. En förklaring till detta påstås vara att eleverna har tolkat likhetstecknet som dynamisk. LÄS MER