Sökning: "matematik läromedel analys av två läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden matematik läromedel analys av två läromedel.

  1. 1. Laborationer i naturvetenskapsundervisningen : En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Emelie Lind; Marika Strandberg; [2023]
    Nyckelord :laborationer; läromedelsanalys; naturvetenskap; systematiska undersökninga;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap kring i vilken omfattning och hur läromedel i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3uppmuntrar till elevlaborationer. Systematiska undersökningar lyfts fram i styrdokumenten som viktiga i den naturorienterande undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet i matematikundervisningen : En kvalitativ studie genomförd i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linn Friberg; Jennie Sandell; [2023]
    Nyckelord :matematik; undervisning; delaktighet; årskurs 3;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolinspektionens rapport (2018, s.4) är delaktighet en central del för elevers lärande och utveckling. Genom studien ville vi utveckla förståelsen för vilka komponenter och faktorer som främjar delaktighet i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Formellt språk, informellt språk och symbolspråk imatematik åk 5 : En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nadia Bergstedt; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Vardagsspråk; Matematiskt språk; Informellt språk; Formellt språk; Symbolspråk Språkteori; Skolspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt olika typer av språk används i läromedel i matematik. Den forskningsfråga som studien söker svar på är: Hur används informellt språk, formellt språk och symbolspråk i två läromedel inom matematik riktade mot årskurs 5? Studien bygger på delar av den forskning som finns inom området matematiska språk och vardagsspråk. LÄS MER

  4. 4. Skillnaden mellan små och stora tal : en läromedelsanalys om decimala positionssystemet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Louise Kolbengtsson; [2022]
    Nyckelord :decimalprinciper; matematik; platsvärde; positionsprinciper; representationsform;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra, genom en innehållsanalys, på vilket sätt två olika läromedel erbjuder uppgifter inom det decimala positionssystemet. Läromedelsanalysen genomfördes på elevböcker inom årskurs 1–3, de läromedel som ingick var Livet i Mattelandet grundbok A–F samt Favorit matematik 1A–3B. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i läromedel : matematiska förmågor som eleverna kan utveckla genom problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; matematiska förmågor; problemlösning; rika problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att det är vanligt att inom ämnet matematik använda sig av läromedel. Skolverket (2019) har fastställt i kursplanen för matematik att undervisningen ska behandla flera olika områden där eleverna ska få en möjlighet att utveckla deras matematiska förmågor. Ett av dessa områden innefattar problemlösning. LÄS MER