Sökning: "matematik lästal"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden matematik lästal.

  1. 1. Jag läser, jag förstår, jag räknar! : - En empirisk forskningsstudie av elevers språkanvändning vid beräkning av matematikuppgifter med text.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Andersson; Linda Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Matematikuppgifter med text; lästal; språkliga förmågor; diskursteori; diskursanalys; diskurs;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka elevers användande av språkförmågorna, läsa, skriva, tala, lyssna och samtala, vid arbetet med matematikuppgifter med text. LÄS MER

  2. 2. När texten räknas : En studie i matematik för elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Stefan Storrank; [2016]
    Nyckelord :Arbetsminne; lästal; läs- och skrivsvårigheter och matematiklektioner;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vilka problem elever med läs- och skrivsvårigheter möter med lästal i matematik och hur de gör när de försöker att lösa dem. Lästal kan uppfattas som svåra då det finns flera olika delar som eleven förväntas hålla kvar i minnet samtidigt som de löser uppgifter- na. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på lässvaga elever inom matematik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematik och fysik

    Författare :Catarina Adolfsson; [2008]
    Nyckelord :Läsförmåga; lässvårigheter; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur lärarna upplever att lässvaga elever påverkas av sina lässvårigheter inom matematiken samt hur lärarna hanterar de problem som uppstår för att hjälpa eleven. Jag har valt den kvalitativa arbetsmetoden med semistrukturerade intervjufrågor. LÄS MER

  4. 4. "En speciell elev, en speciell metod, ett speciellt tillfälle"- En studie om matematiksvårigheter ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madelene Larsson; [2003]
    Nyckelord :Mathematics; Lärande; matematik; matematiksvårigheter; tillgodose elevers behov; speciallärare-lärare; didaktik; MATEMATIK;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete har jag för syfte att spegla området matematiksvårigheter ur ett forskar- samt lärarperspektiv. Jag vill ge en bild av hur forskare och lärare uppfattar matematiksvårigheter, vad det innebär och hur det tar sig i uttryck. LÄS MER