Avancerad sökning
Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Det transspråkande klassrummet : – lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner i årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna empiriska studie har användningen av transspråkande undersökts på tre olikaskolor. Transspråkande innebär i korta drag att flerspråkiga elever ges möjlighet attanvända alla sina språk i undervisningen. LÄS MER
2. Räkna med dyslektiker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elever med läs- och skrivsvårigheter finns i stor utsträckning på de flesta av våra skolor och dyslexi är en vanlig diagnos. Detta arbete tar upp vilka hinder och möjligheter dessa elever möter inom ämnet matematik och hur de förhåller sig till sin dyslektiska diagnos. LÄS MER
3. Matematikboken – en språklig utmaning för andraspråkselever
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningI det här examensarbetet behandlas vilken betydelse läromedlet i matematik har för elever med svenska somandraspråk. I perspektivet vilka språkliga svårigheter kan finnas i läsuppgifter och hur introducerar läromedelspecifika begrepp för eleverna. LÄS MER
4. Andraspråkselever och matematik - språksvårigheter är bara halva sanningen : En studie i åk 6-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Ett större antal andraspråkelever i den svenska skolan ställer nya krav på undervisningen och på lärarna. Svårigheter uppstår när elever ska lära ett nytt språk samtidigt som de ska inhämta kunskaper på det nya språket. LÄS MER
5. "Läsuppgifter i matematiken, det mest faktaintensiva språk du kan tänka dig" : En intervjustudie om undervisning av grundskoleelever med matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study was to investigate which factors teachers and special needs education teachers view as being the main causes of mathematical learning difficulties and from these choose how to educate pupils with these difficulties. The aim was also to investigate how this education is organised at two different schools. LÄS MER