Sökning: "matematik med vardagsanknytning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden matematik med vardagsanknytning.

  1. 1. Problemlösning på lågstadiet : Hur lärare beskriver ett matematiskt problem och sitt arbete med problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mina Hana Ashmoni; [2023]
    Nyckelord :problem solving; teachers working methods; teachers descriptions of a mathematical problem; primary school; problemlösning; lärares arbetssätt; lärares beskrivningar av ett matematiskt problem; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem undervisande lärare i årskurserna F-3 beskriver ett matematiskt problem och hur de förhåller sig till undervisning i problemlösning. Den valda metoden är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. En vardagsanknuten matematikundervisning : En kvalitativ studie om elevers syn på en vardagsanknuten matematikundervisning i grundskolans yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Michaela Gunnarsrud; Ellinor Östergren; [2022]
    Nyckelord :Everyday-related mathematics teaching; pupils-centered learning; advantage; disadvantages; pupils; Vardagsanknuten matematikundervisning; elevcentrerat lärande; fördelar; nackdelar; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om elevers syn på vardagsanknytninginom matematikundervisningen i årskurserna 2 och 3. Metoden vi antog i studien ären kvalitativ ansats som har sin utgångspunkt i semistrukturerade personligaintervjuer. LÄS MER

  3. 3. PROBLEMLÖSNING I DET DIGITALA KLASSRUMMET : EN KVALITATIV STUDIE OM HUR LÄRARE I ÅRSKURS 1-3 ANVÄNDER DIGITALA VERKTYG VID UNDERVISNING AV PROBLEMLÖSNING

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabella Halling; Daniella Berg; [2021]
    Nyckelord :Digital tools; problem-solving; mathematic; iPad; smartboard; computer; projector; sociocultural perspective; Digitala verktyg; problemlösning; matematik; iPad; smartboard; dator; projektor; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om användandet av digitala verktyg vid undervisning av problemlösning i inom matematik i årskurs 1–3. Studien är av kvalitativ karaktär med en induktiv ansats som tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Motiverande statistik : Elevers och lärares uppfattningar om motivation i gymnasieskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Simon Lind; [2021]
    Nyckelord :motivation; statistik; yrkesprogram; gymnasiet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker motivationsfaktorer i gymnasieskolans matematikundervisning. Den riktar in sig på yrkeselever i gymnasiets första år och försöker ta reda på deras egna uppfattningar om vilka undervisningsfaktorer som motiverar dem till att arbeta med statistikområdet. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattar elever vardagskopplingar i biologiundervisningen? : En undersökning av svenska gymnasieelevers syn på biologiundervisningens kopplingar till vardagslivet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lina Eklund; [2021]
    Nyckelord :Verklighetsanknytning; vardagsanknytning; verklighetskoppling; motivation; naturvetenskapsundervisning; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka elevers upplevelse av vardagskopplingar i undervisningen av ämnet biologi i en svensk gymnasieskola. Forskning visar att många elever tycker att naturvetenskapliga ämnen är svåra samtidigt som intresset för dessa ämnen sjunker med elevers stigande åldrar. LÄS MER