Sökning: "matematik metaforer"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden matematik metaforer.
1. Lågstadieelevers förståelse av språket i matematikundervisningen : En studie av lågstadieelevers svårigheter med språket i matematiken
M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Många elever når inte godkänd nivå i matematik. En del av förklaringen till det är att elever har svårt att förstå språket i matematikundervisning och matematikläromedel. Syftet med min studie är att belysa svårigheter som elever i de tidiga skolåren har med språket i matematiken. LÄS MER
2. Gymnasieelevers uppfattningar om negativa tal och vilka strategier som synliggörs i deras beräkningar : En fenomenografisk studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Från en tidig ålder får barn lära sig att använda positiva tal. De kan lägga ihop två tal och få ett större tal eller dra ifrån ett tal från ett annat för att få ett mindre tal. Till exempel får småbarn lära sig att två plus två äpplen blir fyra äpplen och att om man har tre päron och tar bort två får man ett päron kvar. LÄS MER
3. Att visualisera läromedel i matematik : En undersökning om ikonens påverkan på den visuella hierarkin
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : I denna rapport kommer jag gå igenom hur ikoner kan bli informationsbärare i den visuella hierarkin, med hjälp utav projekt Framtidens läromedel. Syftet med denna studie är att ta reda på hur dessa ikoner bör vara utformade för att bidra till en bättre navigering i kontext. LÄS MER
4. Entities of muscular type : hur kroppen ger mening åt abstrakta begrepp
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Kognitivismen med rötter i analytisk filosofi och logik beskriver tänkande som symbolmanipulation efter logiska regler. Begrepp har sin mening genom att de refererar till objekt och händelser i världen. LÄS MER
5. Matematik på lika villkor : – flerspråkighet, begrepp och kultur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : I vår studie är syftet att undersöka hur matematikens begreppsbildning påverkas av språk ochkulturella skillnader för elever med svenska som andraspråk. Undersökningen syftar till att ta reda påvad pedagogerna anser om detta och hur de arbetar med det i undervisningen. LÄS MER