Sökning: "matematik nationella prov 2008"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden matematik nationella prov 2008.
1. Hur bra är svenska elever på att lösa matematiska problemlösningsuppgifter? : En granskande undersökning av pojkars och flickors lösningar på nationella prov i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att (1) ta reda på hur bra eleverna är på att lösa problemlösningsuppgifter i matematik, (2) ta reda på vilka typer av fel som eleverna oftast begår och (3) fastställa vilka skillnaderna är mellan pojkarna och flickorna. Svaren som arbetet kommer fram till grundar sig på en undersökning av nationella prov för årskurs 9 i grundskolan. LÄS MER
2. Kreativitet : En studie av matematikuppgifterna i PISA 2003
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Matematik och matematisk statistikSammanfattning : Forskning har visat att uppgifter i prov inverkar på vad elever lär sig genom deras förväntningar på vad testet ska innehålla (Virta, 2004). Boesen (2006b) konstaterar att uppgifter i nationella prov påverkar lärares undervisning vilket indirekt också bör inverka på vad elever lär sig. LÄS MER
3. De nationella provens påverkan på det pedagogiska uppdraget : - en studie om lärares inställning till införandet av nationella prov i åk 3
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Vid regeringsskiftet 2006 kom det att bli förändringar inom skolpolitiken och det blev startskottet för denna undersökning. Skolverket fick i uppdrag att utforma nya kunskapsmål att uppnå i ämnena matematik, svenska samt svenska som andra språk. Detta föregick införandet av nationella prov i årskurs tre. LÄS MER
4. Kärleksfull matematikundervisning - vägen till framgång? : - En kvalitativ intervju- och literaturstudie...
Kandidat-uppsats, MatematikdidaktikSammanfattning : Utgångspunkten i vår undersökning var att grundskolans matematikundervisning sedan länge är präglad av enskild räkning i läroboken och graden av modernisering är låg. Detta grundar vi dels på egen erfarenhet och dels på forskning vi läst tidigare. LÄS MER
5. Från styrdokument till matematikundervisning : en studie om helhetssyn på Helsingborgs kommunala grundskolor
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med mitt arbete var att undersöka om det går att se något samband mellan Helsingborgselevernas resultat i matematik och skolornas sätt att arbeta med helhetssyn inom matematikundervisningen. Denna undersökning har genomförts vid alla kommunala f-9 skolor i Helsingborgs kommun. Undersökningen har gjorts m.h. LÄS MER