Sökning: "matematik negativa tal undervisning"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden matematik negativa tal undervisning.
1. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER
2. Räkna med mig! : En systematisk litteraturstudie om styrkor och svagheter med konkret material i matematikundervisning och inom taluppfattning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie inriktar sig på konkret material i matematikundervisning och inom taluppfattning. Syftet med studien är att beskriva vad forskning anser är av vikt vid användandet av konkret material i matematikundervisningen och inom taluppfattning. LÄS MER
3. Negativa tal, minustecknet och tallinjen - vägen mot abstrakt förståelse : En systematisk litteraturstudie om olika svårigheter som uppstår på vägen mot en abstrakt förståelse av de negativa talen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som undersökt hur tidigare forskning beskriver de problem som kan uppstå när elever försöker ta sig från en konkret förståelse till en abstrakt förståelse av negativa tal. I studien analyseras flertalet forskningskällor från 2010 till 2019. LÄS MER
4. Komplexa tal : Några nedslag i matematikhistorien för att utveckla en matematikhistorisk integrerad undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : I denna uppsats tar avstamp ifrån tidigare forskningsstudier om elevers missuppfattningar av komplexa tal samt även idéer om de möjligheter som integrering av matematikhistoria i matematikundervisningen medför. Med detta som bakgrund redogörs för några historiskt viktiga bidrag och framsteg gällande de komplexa talens utveckling genom tiderna. LÄS MER