Sökning: "matematik och förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 227 uppsatser innehållade orden matematik och förhållningssätt.

  1. 1. IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Naurin; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; skola; implementering; förhållningssätt; kompetens; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- ochkommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs deargument lärare nämner när de motiverar sitt val av verktyg. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares förhållningssätt till programmering : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Brandt; Ellen Skattberg; [2019]
    Nyckelord :programmering; förhållningssätt; lågstadielärare; trekomponentsmodellen; utmaningar;

    Sammanfattning : Programmering har från hösten 2018 blivit en del av grundskolans läroplan i Sverige och ingår nu i ämnena matematik och teknik. Det har dock tidigare saknats forskning om lågstadielärares förhållningssätt till programmering vilket är ett motiv till att denna uppsats. LÄS MER

  3. 3. Strategi- och metodval i subtraktion : Ett examensarbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marie Damberg; Mattias Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Yngre skolelever; subtraktion; matematik; strategival; metodval; könsskillnader;

    Sammanfattning : Yngre elever har generellt svårare för subtraktion än addition. Svårigheten ligger i att det finns fler aspekter att ta hänsyn till för att göra gynnsamma strategival och använda sig av lämpliga beräkningsmetoder. LÄS MER

  4. 4. Kommuners förhållningssätt till regeln om reduktion av bygglovsavgiften : en studie av fyra kommuner inom Västra Götaland

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för Matematik, Data- och Lantmäteriteknik; Högskolan Väst/Avdelningen för Matematik, Data- och Lantmäteriteknik

    Författare :Freddie Carlson; Sebastian Zurowetz; [2019]
    Nyckelord :Building Permit; sustainability; reduced fee; interested parties; little deviation; out of detailed plan; PBL; deadline; Bygglov; hållbarhet; reducerad avgift; sakägare; liten avvikelse; utanför detaljplan; PBL; tidsfrist;

    Sammanfattning : När plan- och bygglagen (PBL) reviderades 2011 tillfördes ett krav på kommunerna att handlägga ett bygglovsärende inom tio veckor från det att ärendet blev komplett. Det infördes dock inga sanktioner mot kommunerna om de skulle överskrida tidsfristen. LÄS MER

  5. 5. Lärarens undervisningsstrategier för att stödja elevers möjligheter till att resonera kreativt i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Indira Stevanovic; [2019]
    Nyckelord :kreativt resonemang; imitativt resonemang; undervisningsstrategier; helklassdiskussion; rika problemlösningsuppgifter; problemlösning.;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie är att synliggöra möjligheter och eventuella hinder som kan framkomma i kommunikationen lärare-elev, elever emellan under arbetsgången med en rik matematisk problemuppgift. Data samlades in genom en observation, en intervju och elevproducerade uppgifter genom de sex teoretiskt anknutna begreppen. LÄS MER