Sökning: "matematik och förhållningssätt"
Visar resultat 21 - 25 av 298 uppsatser innehållade orden matematik och förhållningssätt.
21. ”Jag önskar att läraren hade sett mig.” – En kvalitativ studie med vuxna informanters reflektioner kring sin matematikängslan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Denna kvalitativa studie med semistrukturerade intervjuer syftade till att redogöra för vuxna informanters reflektioner kring upplevelser av matematikängslan. Informanterna beskriver vad de anser vara tänkbara orsaker till upplevelserna samt vilket stöd som hade kunnat förebygga uppkomsten av matematikängslan. LÄS MER
22. Utbildning genom utmaningsbaserat lärande för hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Under vfu perioden ht-2021 började vi fundera över vilka metoder lärarna använde sig av i undervisningen för naturvetenskap och teknik. De funderingar vi hade förstärktes efter en gemensam studieresa till Norge där vi fick uppleva nya lärmetoder, bland annat utmaningsbaserat lärande och problembaserat lärande. LÄS MER
23. Språkutvecklande matematikundervisning i gymnasieskolan : matematiklärares beskrivningar av språkutvecklande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I dagens skola finns det ungefär 140 olika modersmål representerade, vilket gör att skolan präglas av mångfald och blir en kulturell mötesplats. Detta ställer höga krav på att undervisningen utvecklar både språk- och ämneskunskaper, vilket skolans styrdokument betonar. LÄS MER
24. "I Singma gör man en annan kullerbytta." : En empirisk studie av läromedlet Singma samt lärares upplevelse och användning av läromedlet i relation till problemlösning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka på vilka sätt läromedlet Singma är utformat för att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Studien syftar också till att undersöka lärares generella upplevelse och uttryckta användning av Singma samt av hur lärarna beskriver att läromedlet ger dem förutsättningar att utveckla elevers problemlösningsförmåga. LÄS MER
25. Undervisning med problemlösning : en granskning av lärares förhållningssätt till problemlösning i matematikboken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Studien ämnar granska hur lärare förhåller sig till deras läromedels problemlösning och hur deras synsätt präglas av att arbeta med problem. Utifrån ett sociokulturellt teoretiskt ramverk analyseras intervjuer med fyra matematiklärare i Skåne och deras tankar angående arbete med problemlösning, samt hur problemlösning stödjer elevernas matematiska utveckling. LÄS MER