Sökning: "matematik och lek förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden matematik och lek förskola.

  1. 1. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  2. 2. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Shanaz Said; Sihem Semouk; [2022]
    Nyckelord :förskola; undervisning; matematik; lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa de yngsta barnen i förskolan i matematik : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rey Ann Mangano Alapre; Maryna Hordiyenko; [2022]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; yngsta barnen; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syftet att bidra med kunskap om hur förskollärare undervisar de yngsta barnen i matematik i förskolan. Syftet konkretiseras med två forskningsfrågor. Samtalsintervju  i form av semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex förskollärare från olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Matematik i barnens lek : En kvalitativ studie om hur pedagoger undervisar matematik i förhållande till leken

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marie Bergqvist; Shorok Hashim Mohammed; [2021]
    Nyckelord :Kindergarten; children; mathematics; playing; preschool; teacher’s role; participation; presence; and activity; förskola; lek; matematik; pedagog; pedagogers delaktighet och närvaro;

    Sammanfattning : In this study we aimed to investigate preschool teachers' perceptions of mathematics in relation to play. And what pre-school teachers have to say about their active presence about children's mathematical learning. In addition, we also want to investigate how they describe that mathematics in both planned and spontaneous play is implemented. LÄS MER

  5. 5. Kan vantar och vattenpölar lära barn matematik? : En kvalitativ observationsstudie om tre förskollärares arbete med de yngsta barnens utvecklande av matematikkunskaper i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Lindgren; Emelie Airaksinen; [2021]
    Nyckelord :lek; matematik; förskola; yngsta barnen; förskollärare; lekresponsiv; sociokulturell.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och skapa en förståelse för tre förskollärares arbete med de yngsta barnens matematikutveckling genom lek. Studien grundar sig i att ta reda på detta genom studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER