Sökning: "matematik och musik i grundskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden matematik och musik i grundskolan.
1. Grundskollärares inställningar till ämnesintegrerat arbete.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det står ingenstans i styrdokumenten att skolan ska vara rolig och att det är det undervisningen ska fokusera på. Men det är oftast mer intressant för elever att lära om undervisningen är rolig. Ämnesintegrerat arbete beskrivs i den här kunskapsöversiktens artiklar som ett roligt sätt både att undervisa på och att ta in nya kunskaper. LÄS MER
2. ”Så mycket dataspel och musik som tillverkas i detta land… Och vart har eleverna lärt sig det? Inte i skolan iaf…” : Ett aktivitetsteoretiskt perspektiv på lärares upplevelser av matematikämnets digitalisering
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att identifiera och analysera en utvald del i den pågående digitaliseringen av den svenska grundskolan. Studien fokuserar på hur ämneslärare i matematik, årskurs 6-9, upplever hinder och möjligheter med digitalisering av matematikämnet. LÄS MER
3. Räkna med musik! : En undersökning om musik kan underlätta lärandet i matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011) har skolan i uppdrag att främja den harmoniska utvecklingen hos eleverna genom att erbjuda arbetsformer som är varierade samt balanserade. För att växa med sin uppgift ska bland annat de estetiska aspekterna användas för att stimulera eleverna. LÄS MER
4. I steget mellan två läroplaner
Kandidat-uppsats, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Följande undersökning handlar om hur lärare och blivande lärare ser på ämnet musik och estetiska lärprocesser i förhållande till den nya läroplanen Lgr11. Fokus för undersökningen ligger på de som undervisar eller ska undervisa i kärnämnen det vill säga svenska, engelska eller matematik i grundskolan årskurs 3–6. LÄS MER
5. Mattemusik i skolan : En sociokulturell studie av en ämnesintegrerad undervisningsmetod i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kulturvetenskaper, KV; Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : I denna studie undersöks kunskapsförmedling vid användandet av en ämnesintegrerad undervisningsmetod. Studien undersöker även vilka redskap som nyttjas när en ämnesintegrerad undervisningsmetod används. Studien grundar sig i sociokulturell teori och dess syn på lärande. LÄS MER