Sökning: "matematik och natur i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden matematik och natur i förskoleklass.

  1. 1. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  2. 2. Digitala matematikappar som stöd i undervisningen för elever i matematiksvårigheter: En innehållsanalys utifrån fyra undervisningsaspekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Nanny Ögren; Jennifer Englund Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Students with learning difficulties in mathematics; mathematical applications; teacher competence; mathematics; individualization; Elever i matematiksvårigheter; digitala matematikappar; lärarkompetens; matematik; individualisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ett analytiskt ramverk som fungerar för analysering av 11 appar och kategorisera dem utifrån deras användbarhet i undervisningen av elever i matematiksvårigheter. Vilka undervisningsaspekter som valdes ut grundades på en anpassning för elever i svårigheter i matematik. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i förskoleklass och årskurs 1 : Lärare berättar om subtraktionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Unosson; Matilda Andersson; [2019]
    Nyckelord :Subtraction; teaching methods; subtraction strategies; mathematics; preschool class; Subtraktion; undervisningsmetoder; subtraktionsstrategier; matematik; förskoleklass;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to investigate how the progression appears in the teaching of subtraction between preschool class and grade 1. What was examined was whether the teaching in subtraction is interrelated be- tween these grades or whether it differs completely. LÄS MER

  4. 4. VARIATIONSTEORI I PRAKTIK : BESKRIVNING AV ÖVNINGSUNDERVISNING I FÖRSKOLEKLASSEN

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap; Ämnesavdelningen för matematik och statistik

    Författare :SANDRA AZENA; [2009]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskoleklass; Learning Study; matematikundervisning; Montessori; variationsteori.;

    Sammanfattning : Examensarbete beskriver hur jag inom fenomenografins ramar provar Learning Study somkompetensutvecklingsverktyg. Det är ett undervisningsförsök i förskoleklassensmatematikundervisning. Med variationsteori som grund jag försöker ta reda på kritiska aspekter för att göra lärande möjligt. LÄS MER

  5. 5. Skillnader i hur sexåringar lär geometriska begrepp med hjälp av olika metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Camilla Wiberg; [2009]
    Nyckelord :Förskoleklass; geometri; praktisk matematik; lärobok; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om det finns skillnader i hur sexåringar i förskoleklass kan lära grundläggande geometriska begrepp, beroende på vilken typ av undervisning de får. Det är en komparativ studie där tre olika grupper av 6-åringar deltagit i tre olika typer av undervisning; praktiska aktiviteter inomhus, lärobok och utomhuspedagogik. LÄS MER