Sökning: "matematik och slöjd"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden matematik och slöjd.
1. Att slöjda allsidigt och modernt : En processbeskrivning av en terminsplanering i ämnet teknisk slöjd för årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att framställa en produktdriven terminsplanering som allsidigt behandlar det centrala innehållet och samtliga målsättningar inom ämnet slöjd i Läroplanen för den grundläggande utbildningen i Esbo i årskurs 6 (Svenska bildningstjänster, 2015). Ett särskilt aktgivande har riktats mot hur det tämligen nya ämnesområdet programmering kan implementeras i slöjdundervisningen med hjälp av mikrodatorenheten BBC Micro:bit. LÄS MER
2. Ämnesövergripande arbete i slöjdämnet : En intervjustudie av grundskollärare i ämnena slöjd och matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
3. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER
4. Att vara en klok problemlösare
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan men det saknas relevant forskning inom området. LÄS MER
5. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER