Sökning: "matematik och specialpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 195 uppsatser innehållade orden matematik och specialpedagogik.

  1. 11. Ett SEende arbetssätt i matematik : ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Stenegård; Susanne Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Matematik; specialpedagogik; inkludering; delaktighet; differentiering; öppna frågor; samarbete;

    Sammanfattning : A Visual Method in Mathematics – from a special need education perspective Sverige har under en längre tid påvisat låga resultat i matematik i internationella mätningar. Vissa källor anser att det beror på att matematikundervisningen inte följer läroplanens mål med att vara ett problemlösande och reflekterande ämne. LÄS MER

  2. 12. Språkstörning i Matematikens Värld : En studie i hur speciallärare i matematik arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik som samtidigt har språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :JENNIE ANNA ACHEK; Elin Berglund; [2023]
    Nyckelord :SUM; språkstörning; matematikundervisning; särskilt stöd; specialpedagogik; språkutvecklande; matematikundervisning; speciallärare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt speciallärare arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik och som samtidigt har språkstörning. Tidigare forskning visar att språkstörning har stor inverkan på elevers kunskpasinhämtning i matematik om de samtidigt har SUM. LÄS MER

  3. 13. Lärares och speciallärares arbete med matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jens Ahlbäck; David Eklund; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; interventioner; matematiksvårigheter; specialpedagogik; framgångsrika strategier i matematik;

    Sammanfattning : I svensk grundskola är matematik det ämne där flest elever går ut årskurs 9 utan ett godkäntbetyg. Den svenska grundskolan behöver bli bättre på att upptäcka och åtgärdaundervisningssituationen för elever som hamnat i matematiksvårigheter samt arbetaförebyggande för elever som riskerar att utveckla matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 14. Motivationshöjande arbetssätt och stödinsatser i matematikundervisning : En småskalig intervjustudie med lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Andersson; Anna Alvin; [2023]
    Nyckelord :Kompetens; lagom kunskapsnivå; matematikutveckling; motivation; motivationshöjande arbetssätt; specialpedagogik; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Lärares arbetssätt och stödinsatser undersöktes, som kan gynna elevers motivation och matematikutveckling med inriktning på att kunskapskraven ska kunna uppnås. Det är en kvalitativ intervjustudie  med  ett urval av lärare i matematik, speciallärare och specialpedagoger som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  5. 15. Från entusiasm och engagemang till tårar och ängslan : En fenomenografisk studie kring summativa bedömningssituationer i matematik ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marie Karlsson; Camilla Hahne; [2023]
    Nyckelord :mathematics; mathematics anxiety; special education; SUM; summative assessment; matematik; matematikängsla; specialpedagogik; SUM; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att säkerhetsställa att alla elever har samma möjligheter att tillgodogöra sig kunskap och därmed utvecklas. Alla elever lär sig på olika vis och har också behov av att visa sina kunskaper på olika sätt. LÄS MER