Sökning: "matematik och specialundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden matematik och specialundervisning.

  1. 1. Inkludering i ett matematiskt klassrum utifrån ett elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nur Agus; Victoria Ferngård; [2023]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; matematiksvårigheter; inkludering; jämlikhet; konsekvenser; elever och uppfattningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker elevers syn på inkludering samt hur lärare arbetar med inkludering i ett matematikklassrum. För att genomföra studien valdes en kvalitativ metod där tolv elever har intervjuats och en lärare har observerats på en mellanstadieskola. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares uppfattningar om arbetet med särskilt undervisningsbehov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Nyberg; [2022]
    Nyckelord :special education; special needs; special educational perspective; specialundervisning; särskilda behov; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Varje skola får utforma sitt specialpedagogiska stöd och det får konsekvenserna att det organiseras på olika sätt, att insatserna varierar och att tillfället när stödet sätts in varierar. Det innebär att speciallärare ofta är ensamma i sitt uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation : En studie om motivationsskapande strategier i specialundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ziwen Zhang; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Motivational work; remedial teaching; semistructured interviews; Matematik; motivationsarbete; specialundervisning; semistrukturerad intervju;

    Sammanfattning : Zhang, Ziwen (2022). Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation.Speciallärarprogrammet i Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhället, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Taluppfattning i Grundskolan : Tillfrågade lärares uppfattning om och arbete med elevers taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Madeleine Ingvarsson; [2021]
    Nyckelord :Number sense; mathematics; Elementary School; teachers’ views; classroom work; teacher for special needs education; individual development plan; tutoring; Taluppfattning; grundskolan; matematik; lärares uppfattningar; utvecklingsarbete; åtgärdsprogram; specialundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka lärares uppfattning om sina elevers taluppfattning och vad lärares uppfattningar indikerar avseende elevers taluppfattning.  För att få svar på mina frågor har jag skickat ut en digital enkät till undervisande lärare i matematik i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Johansson; Annelie Svensson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Fenomenologisk; hermeneutisk; elevperspektiv; kvalitativ; livsvärldsintervjuer; matematikundervisning; specialpedagogik; trygghet; relationer; lärmiljöer; medinflytande;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades inledningsvis och därefter undersöktes särskilt dessa elevers erfarenheter av att delta i matematikundervisning inom klassens ram samt att erhålla specialpedagogiskt stöd i matematik. LÄS MER