Sökning: "matematik problembaserad"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matematik problembaserad.

  1. 1. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Problembaserad undervisning i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie med matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Moa Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Problem-based teaching; Mathematics; Elementary School; Problem-solving; Problembaserad undervisning; Matematik; Grundskola; Problemlösning;

    Sammanfattning : Flera forskare har kommit fram till att problembaserad undervisning kan hjälpa elever att utveckla förståelse för matematik (Behlol, Rafaqat & Hifsa, 2018; Karlsson Wirebring et al., 2015; Wheatley, 1992). Syftet med denna studie är därför att belysa hur matematiklärare beskriver att de arbetar med en problembaserad undervisning. LÄS MER

  3. 3. Undervisningsmetoder i matematik : Problembaserad undervisning och traditionell undervisning i ett samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Malin Carlstein; Moa Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Problembaserad undervisning; Matematik; Utbildning;

    Sammanfattning : En problembaserad undervisning tillåter matematikundervisningen att vara utmanande och undersökande för eleverna. Till skillnad från den traditionella undervisningen är syftet att eleverna ska ställas inför problem som de får arbeta med för att komma fram till en lösning. LÄS MER

  4. 4. Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jasminka Sacic; [2018-09-05]
    Nyckelord :Baskunskaper i matematik; ämnesdidaktisk analys; Diamantdiagnoser; elever med särskilda matematiska förmågor; problemlösning; matematiktävlingar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i vanliga klasser har haft en vanlig matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskapligt labbkompendium : En Studieguide för integrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Helene Borg; [2012]
    Nyckelord :Problembaserat lärande; PBL; ämnesintegrering; naturvetenskap; laborationer; kemi; biologi; matematik; ämnesdidaktik; gymnasie; integrerad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Gymnasielärarens naturvetenskapliga förmåga att förankra hållbar kunskap bygger på gymnasieelevernas inre motivation och drivkraft. Utvecklingsmöjligheter för bildningsprocessen är enorma, när läraren har kapaciteten att stimulera och styra tankebanorna mot uppsatta mål. LÄS MER