Sökning: "matematik projekt i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden matematik projekt i förskolan.

  1. 1. Utveckling av ett webbaserat lek-och-lärspel i matematik för barn i förskolan

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :David Norell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Magiska Trädgården är ett webbaserat lek-och-lärspel i matematik för barn i förskolan. Spelet består av fem mindre delspel, där detta projekt gick ut på att utveckla och implementera ett sjätte sådant, kallat ‘Gömspelet’. LÄS MER

  2. 2. "Alla sinnen, att man är kreativ med hela kroppen" : en forskningsstudie om lärares tankar kring användandet av estetiska uttrycksformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Camilla Karlsson Nygren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics teaching; aesthetic expressions; primary school; teachers; Matematikundervisning; estetiska uttrycksformer; lågstadiet; lärare; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att elever ska kunna tillämpa sig kunskaperna i matematikundervisningen djupare krävs det att de får lära sig det teoretiska genom praktiska och kreativa övningar. Det krävs enligt forskningen även att elever får diskutera matematik med varandra och att de har lärare och pedagoger som är väl utbildade tillika bekväma med att undervisa traditionell undervisning kombinerat med estetiska uttrycksformer. LÄS MER

  3. 3. Matematik, lek och lärande i förskolan. : En kvalitativ studie av förskollärares syn på undervisning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Catrin Olsson; Maria Franzén; [2018]
    Nyckelord :Mathematics; preschool teacher; teaching; play; Matematik; förskollärare; undervisning; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare förhåller sig till målinriktad undervisning av matematik för barn 3-5 år. De frågeställningar vi ville undersöka var förskollärares uppfattningar kring målinriktad matematisk undervisning, men även  vilka förutsättningar förskollärare uttrycker behövs för planerad undervisning och genomförande i matematik. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers och barns syn på matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Dokumentation; Förskola; Matematik; Sociokulturellt perspektiv; Synliggöra lärande;

    Sammanfattning : Grunden för barns matematikkunskaper läggs redan i förskolan. Pedagogers inställning till ämnet, i detta fall matematik, har stor betydelse för inlärningen. Lärarutbildningen lade stor vikt på pedagogisk dokumentation som redskap för pedagogen och barnet att synliggöra lärande. LÄS MER

  5. 5. Barnens matematiska utforskande utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. : En kvalitativ studie av ett antal barn på en förskola.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carmen Daniela Muntean; [2014]
    Nyckelord :Matematik; utforskande; uttrycksformer; transdisciplinärt lärande och arbetssätt; intra-aktiv pedagogik.;

    Sammanfattning :   Avsikten med denna studie var att synliggöra hur barn utforskade matematiken i ett specifikt projekt på förskolan utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. Samtidigt ville jag ta reda på hur andra aktörer, mänskliga såsom ickemänskliga, intra-agerade med barnen och hjälpte dem i deras matematiska utforskande. LÄS MER