Sökning: "matematik psykologi"
Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden matematik psykologi.
1. Varför räkna i matematiken?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Elevers motivation i matematik är en viktig förutsättning för att kunna bedriva matematikundervisning. Mest gynnsamt är så kallad inre motivation, att en handling utförs endast för individen skull, och i fallet med matematik för nöjet och tillfredställelsen av själva ämnet. LÄS MER
2. EXPLICIT AND IMPLICIT ATTITUDES AMONG STUDENTS TOWARDS WOMEN AND MEN IN MALE- AND FEMALE-DOMINATED FIELDS OF WORK AND STUDY
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract Gender inequality is considered an issue in many countries and gender roles could play an important role in this. Specifically, gender stereotypes suggest that STEM (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is more seen as “male” and HEED (i. LÄS MER
3. Räkna med stress
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern, not only in Sweden but worldwide. When stress becomes a part of everyday life you tend to ignore it and disregard the fact that chronic stress is a severe disease. LÄS MER
4. Gymnasieungdomars anknytningsmönster och känsla av sammanhang i relation till betyg
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : För att undersöka eventuella samband mellan skolungdomars anknytningsmönster, känsla av sammanhang (SOC) och skolresultat, gjordes en undersökning av fyra samhällsvetenskapsklasser i årskurs 2 på en gymnasieskola i södra Sverige, totalt 82 respondenter. Anknytningsmönster undersöktes med hjälp av den svenska versionen av ASQ-formuläret, SOC-29 användes för att fastställa nivån av känsla av sammanhang och betygsresultat i matematik, engelska och svenska samlades in för att mäta skolprestation. LÄS MER
5. Akademiskt välbefinnande och psykologi som kunskapsämne : En kvantitativ studie bland elever som läser psykologi på gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Tidigare forskning har funnit samband mellan akademiskt välbefinnande, school burnout ochupplevda inlärningssvårigheter hos gymnasieelever i bland annat matematik. Denna studieriktades mot ämnet psykologi. LÄS MER