Sökning: "matematik psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden matematik psykologi.

  1. 1. Varför räkna i matematiken?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Viktor Arohlén; [2023-04-18]
    Nyckelord :inre motivation; yttre motivation; matematikundervisning; self-determination theory;

    Sammanfattning : Elevers motivation i matematik är en viktig förutsättning för att kunna bedriva matematikundervisning. Mest gynnsamt är så kallad inre motivation, att en handling utförs endast för individen skull, och i fallet med matematik för nöjet och tillfredställelsen av själva ämnet. LÄS MER

  2. 2. EXPLICIT AND IMPLICIT ATTITUDES AMONG STUDENTS TOWARDS WOMEN AND MEN IN MALE- AND FEMALE-DOMINATED FIELDS OF WORK AND STUDY

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fay van Tussenbroek; [2023]
    Nyckelord :implicit attitudes; explicit attitudes; gender stereotypes; STEM; HEED;

    Sammanfattning : Abstract Gender inequality is considered an issue in many countries and gender roles could play an important role in this. Specifically, gender stereotypes suggest that STEM (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is more seen as “male” and HEED (i. LÄS MER

  3. 3. Räkna med stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ann Jennervik; [2021]
    Nyckelord :adolescents; high-performers; mathematic learning and education; stress; tonåringar; högpresterande; matematik; didaktik; stress;

    Sammanfattning : Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern, not only in Sweden but worldwide. When stress becomes a part of everyday life you tend to ignore it and disregard the fact that chronic stress is a severe disease. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieungdomars anknytningsmönster och känsla av sammanhang i relation till betyg

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Åsa Aspelin; [2018]
    Nyckelord :Anknytningsmönster; ASQ; känsla av sammanhang; SOC; betyg Attachment style; Sense of Coherence; School grade; Social Sciences;

    Sammanfattning : För att undersöka eventuella samband mellan skolungdomars anknytningsmönster, känsla av sammanhang (SOC) och skolresultat, gjordes en undersökning av fyra samhällsvetenskapsklasser i årskurs 2 på en gymnasieskola i södra Sverige, totalt 82 respondenter. Anknytningsmönster undersöktes med hjälp av den svenska versionen av ASQ-formuläret, SOC-29 användes för att fastställa nivån av känsla av sammanhang och betygsresultat i matematik, engelska och svenska samlades in för att mäta skolprestation. LÄS MER

  5. 5. Akademiskt välbefinnande och psykologi som kunskapsämne : En kvantitativ studie bland elever som läser psykologi på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Terneborg; [2017]
    Nyckelord :generellt välmående; subjektiv välmående; school burnout; upplevda inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har funnit samband mellan akademiskt välbefinnande, school burnout ochupplevda inlärningssvårigheter hos gymnasieelever i bland annat matematik. Denna studieriktades mot ämnet psykologi. LÄS MER