Sökning: "matematik pussel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden matematik pussel.

  1. 1. Keep Talking : Fysisk version av ett virtuellt spel

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Måns Olm; Rör Adam; [2021]
    Nyckelord :Integrerade Syetem; Inbyggda system; I2C; Embedded;

    Sammanfattning : ”Keep Talking and Nobody Explodes” är ett spel som normalt spelas med ”vitual reality”-glasögon på en spelkonsol. Spelet går ut på att två spelare ska sammabeta för att lösasex pussel på tid för att desarmera en bomb. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av ett 2D geometri spel för hög grad av inlärning med analys av bildhastighet

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Amer Memic; [2020]
    Nyckelord :spelbaserat lärande; matematikspel; geometri; speldesign; bildhastighet;

    Sammanfattning : Anekdotiska bevis tillsammans med dåliga betyg i matematik visar att unga elever har svårt för sig när det kommer till att lära sig matematik. De anser det vara svårbegripligt, tråkigt och inte sammanhängande med den riktiga världen. Istället vänder de sig till saker de finner intressanta och motiverande, nämligen datorspel. LÄS MER

  3. 3. Att använda eller att inte använda? : en studie om vilka designaspekter som motiverar elever i lågstadiet till att vilja använda digitala utbildningsspel för matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Julia Göransson; Caroline Zetterling; [2019]
    Nyckelord :Mobile applications; serious games; mathematics; primary school; use; experience; motivation; Mobila applikationer; digitala utbildningsspel; matematik; lågstadiet; användning; upplevelse; motivation;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vad som motiverar elever i lågstadiet till att vilja använda digitala utbildningsspel för matematik. Utifrån ett samhällsperspektiv är matematik viktigt och elever behöver ha kunskaper i ämnet för att kunna ta del av samhället när de har slutat skolan. LÄS MER

  4. 4. "Jag har typ en tallinje i huvudet" : Elevers upplevelse av träning med applikationen Vektor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Åbonde; Carina Strömbom; [2017]
    Nyckelord :Specialpedagogik; matematiksvårigheter; digitala verktyg; Vektor; beräkningsstrategier; arbetsminne;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elever i behov av särskilt stöd i matematik beskriver sin upplevelse av träning med applikationen Vektor och om de uttrycker någon förändring av sina grundläggande strategier efter träning. Flera forskare är överens om att arbeta med hjälp av digitala verktyg får effekter på elever både när det gäller kunskap och motivation. LÄS MER

  5. 5. ”Vad är det där för nåt? Är det ett pussel?” : En mikro-etnografisk studie av yngre barns möjligheter för deltagande i matematiska aktiviteter i förskolans praktik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jenny Henriksson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; matematiska aktiviteter; deltagande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande ambition är att öka förståelsen för de matematiska erfarenheter och det matematiska meningsskapande som möjliggörs genom de yngre barnens deltagande i fri lek. Utifrån detta formulerades studiens syfte som är att identifiera och beskriva situationer och aktiviteter under fri lek i förskolans praktik, där de yngsta barnens deltagande i matematiska aktiviteter kan möjliggöras. LÄS MER