Sökning: "matematik tal"

Visar resultat 1 - 5 av 273 uppsatser innehållade orden matematik tal.

  1. 1. Laborativ matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tova Dehn; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsbaserad; framgång och prestation; grundskola; konkret materiel; laborativt materiel; läromedel; matematikundervisning; matematiska undervisnings- hjälpmedel; naturliga tal och taluppfattning.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven med syfte att jag vill ta reda på hur laborativa, konkreta materiel påverkar elevernas inlärning av matematik inom framförallt taluppfattning och tals användning. Fokusområdet är hela matematikämnet för elever i grundskolan, främst i förskoleklass samt årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 2. Kan läroboken i matematik vara ett stöd i en begreppsutvecklande undervisningspraktik som förebygger matematiksvårigheter? : En läromedelsanalys med fokus på begreppet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Lind Flodqvist; Susanne Nilsson; [2024]
    Nyckelord :matematik; rationella tal; bråk; progression; begreppsutveckling; undervisningstraditioner; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida illustrativt material och uppgiftsformuleringar i läromedel i matematik kan bidra till att förebygga matematiksvårigheter i relation till begreppet bråk hos elever i årskurs 7. Studiens frågeställningar besvarades med hjälp av en läromedelsanalys. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och synliggör matematik ibarnens vardagsliv i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pretty Sharlene Adreku; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; synliggöra; barn och vardagsmatematik; verktyg och aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare synliggör detmatematiska innehållet i barnens vardagsliv och hur de stöttar barnensmatematiska lärande i förskolan. En kvalitativ metod används i studien för attfånga upp kvalitativa kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emelie Hallenberg; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; variationsteori; representationer; synliggörande; årskurs 1;

    Sammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER

  5. 5. Tal i bråkform : - En experimentell fallstudie, tier 3, om intensivundervisning för att stärka elevers förståelse för bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Hallbert; Jenny Olsson; [2023]
    Nyckelord :bråk; CRA; explicit undervisning; intervention; RTI; taluppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka möjligheten att stärka förståelsen för bråk som tal hos elever med bristande taluppfattning, genom en kort intervention i matematik. I studien ingick fyra elever i årskurs 6 som alla är i svårigheter i matematik. Interventionen genomfördes under tre veckor och föregicks av en baslinjetestning. LÄS MER