Sökning: "matematik taluppfattning multiplikation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden matematik taluppfattning multiplikation.

  1. 1. Lärares syn på tallinjen i matematikundervisningen : En kvalitativ intervjustudie av lärares arbete med tallinjen inom matematikundervisningen i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Taluppfattning; tallinje; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ge en inblick i hur lärare ser på och använder sig av tallinjen som stöd för elevers förståelse av matematik, vilket gör att arbetet utgår ifrån frågeställningarna: Hur använder sig lärare av tallinjen i matematikundervisning och hur ser lärare på tallinjens betydelse för elevers lärande i matematik?Studien omfattar kvalitativa semistrukturerade intervjuer av sex lärare som undervisar i åk 1–3.Arbetet har sedan analyserats utifrån tematisk analys med utgångspunkt i taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar om sambandet mellan multiplikation och division : "Om man vänder på multiplikation så blir det ju division och om man vänder på division så blir det ju multiplikation"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Louise Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Multiplikation; division; sambandet mellan multiplikation och division; uppfattningar; kontrast; separation; generalisering och kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är framtaget med bakgrund av att de fyra räknesätten och deras samband har visat sig viktiga för elevernas djupare förståelse inom matematik. Svenska elever i årskurs 4 visar att taluppfattning är det svåraste matematiska området i TIMSS 2015 trots att eleverna redan i årskurs 3 enligt den nuvarande läroplanen (Skolverket, 2011) ska ha arbetat med de fyra räknesätten och deras samband. LÄS MER

  3. 3. Skapa lek-och lustfyllda miljöer för att främja matematikinlärning : En aktionsforskning med syfte att främja matematikinlärning genom lek och estetiska uttryckformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Dina Jarjes; Nivin Kossa; [2013]
    Nyckelord :aktionsforskning; matematikdidaktik; lek; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att främja barns lärande i matematik genom att skapa lustfyllda aktiviteter som hade sin grund i lek och estetik. Vi använde oss av olika forskningsmetoder såsom observationer, loggböcker och intervjuer för att beskriva resultatet. LÄS MER

  4. 4. Multiplikation och taluppfattning : En läromedelsanalys av hur framställning och strukturering av multiplikation kan påverka elevers taluppfattning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Flodström; Lina Johnsson; [2010]
    Nyckelord :mathematics; multiplication; number sense; textbook; textbook analysis; läromedel; läromedelsanalys; matematik; multiplikation; taluppfattning;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har visat att svenska elevers kunskaper inom områdena taluppfattning och aritmetik har blivit sämre. I denna uppsats står därför taluppfattning, med multiplikation som utgångspunkt, i fokus. LÄS MER

  5. 5. Laborativ matematik : möjligheter i undervisningen ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Therese Elmqvist; Sofia Johansson; [2006]
    Nyckelord :laborativ matematik; praktisk matematik; matematikundervisning; mätning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Under våra matematikstudier har vikten av laborativt arbetssätt inom matematiken förmedlats. Genom litteraturläsning samt verksamhetsförlagd utbildning har vi fått en bild av skolan som läromedelsberoende. Därför ansåg vi det skulle vara intressant att undersöka hur laborativ matematik användes ute i skolorna. LÄS MER