Sökning: "matematik tekniska hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden matematik tekniska hjälpmedel.

  1. 1. Metodikutveckling av part screening för additiv tillverkning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Lukas Persson Wiremyr; [2023]
    Nyckelord :AM; Manufacturing process; Part selection; Product development; AM; Komponentval; Produktutveckling; Tillverkningsprocess;

    Sammanfattning : Tillväxten inom Additiv tillverkning (AM) förväntas fortsatt vara stor. AM medför möjligheter att förbättra produktutveckling, tillverkning och produktegenskaper. Part screening är en process för att identifiera produkter med potentiella fördelar att tillverkas med AM. LÄS MER

  2. 2. GeoGebra som ett verktyg för grundskoleelevers matematiska lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eleonora Zdravkovic; Amina Skrijelj; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital teknologi; Digital kompetens; Matematisk förmåga; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Dagens samhälle bygger till stor del på användning av teknologiska hjälpmedel. Denna utveckling har även skolan tagit efter. Undervisningen bedrivs ofta med hjälp av tekniska hjälpmedel såsom smartboards, datorer men även olika pedagogiska dataprogram. De pedagogiska programmen har olika användsområden beroende på undervisningsämne. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering av skolan på vetenskaplig grund sker med förberedda lärare och goda verktyg : En litteraturstudie om lärares TPACK och IKT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Henry Persson Mulindwa; [2021]
    Nyckelord :IKT; TPACK; Digitala verktyg; Digitalisering; Skolan;

    Sammanfattning : IKT har varit en del av skolans undervisning under årtionde och tar med tiden allt mer plats i undervisningen.  Det är mer regel än undantag att eleverna har egna elevdatorer men har lärare den kunskap som krävs för att undervisa med digitala hjälpmedel? Detta arbete är en forskningsöversikt som använder sig av analytisk induktion för att svara på om IKT i skolan stöttar  elevers kunskapsutveckling i matematik samt om lärare har den kunskap om IKT och sådan uppfattning om sin kunskap, att de effektivt kan förmedla nya kunskaper till eleverna med hjälp av IKT? Arbetet visar att det finns en utbredd uppfattning om att IKT kan bidra till att stärka elevers matematiska förmågor men att det samtidigt är vanligt att lärare upplever sig sakna den kompetens som behövs för att använda IKT i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Hur förhåller sig innehållet i svenska läromedel i matematik till gymnasieelevers matematiska svårigheter med andragradsekvationer? : En kvalitativ innehållsanalys av uppgifter i svenska läromedel i matematik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Gustaf Ekström; Jakob Emanuelsson; [2020]
    Nyckelord :andragradsekvationer; svårigheter; läromedel; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie, som är en fortsättning av vår föregående litteraturstudie om vilka svårigheter som gymnasieelever har med andragradsekvationer, undersöks några allmänt använda läromedel i matematik för gymnasiet för att klargöra om det finns ett samband mellan elevers svårigheter och innehållet i läromedlen. Utifrån resultatet i vårt tidigare examensarbete kodades uppgifterna i läromedlen för att skapa statistik över deras innehåll. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i förskoleklassens matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lehto; [2020]
    Nyckelord :Digital kompetens; Lgr11; matematik; förskoleklass; digitalisering;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är Sveriges nationella digitaliseringsplan från 2017 som gjort avtryck i skolan i bemärkelsen att läroplaner reviderats och fått ett ökat fokus på digitalisering. Syftet med den här studien var att undersöka hur förskoleklasslärare beskriver användningen av digitala verktyg i matematikundervisningen. LÄS MER