Sökning: "matematik till vardags"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden matematik till vardags.

  1. 1. Naturvetenskapslektioner som behandlar årstidsskiftningar, var bedrivs de? : En studie som undersöker huruvida lärare använder utomhusmiljön som resurs eller ej.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Persson; [2021]
    Nyckelord :Årstidsväxlingar; utomhusundervisning; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Här i norra Sverige framträder årstiderna tydligt, vilket medför årstidsväxlingar i naturen som vi till vardags kan följa med blotta ögat. I skolans läroplan skrivs årstidsväxlingar fram som ett centralt innehåll, inom ämnet biologi för årskurserna 1 –3. LÄS MER

  2. 2. Subtraktion i vardagsanknutna textuppgifter : En läromedelsanalys om kritiska aspekter och den vardagsankutna kontextens relevans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lina Nilsson; Malinn Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; variationsteori; kritiska aspekter; subtraktion; vardagsanknytning; textuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att, genom en läromedelsanalys, belysa hur kritiska aspekter i subtraktion synliggörs och varieras med hjälp av vardagsanknutna textuppgifter i tre olika läromedel: Mattespanarna 4A, Alfa matematikboken och Koll på matematik 4A. Med avstamp i variationsteorin, analyserades de kritiska aspekterna i subtraktion medan vardagsanknytningens relevans analyserades utifrån Meyer, Dekker och Querelles (2001) kriterier för en kontext av god kvalitet. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning för alla elever : En kvalitativ studie om hur lärare undervisar och individualiserar i matematisk problemlösning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Åsa Larsson; Annie Svensson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Synen på matematik har förändrats från att se till elevers färdigheter att lösa rutinuppgifter till att se matematiken som en meningsfull problemlösande aktivitet. Det är även den problemlösande matematiken som framhålls som betydelsefull i olika vardags- och yrkessammanhang. LÄS MER

  4. 4. Planering och didaktiska övervägande kring problemlösning i matematikundervisningen - en intervjustudie med lärare från gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Didactics; problem solving; learning disabilities; Didaktik; problemlösning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat problemlösning i gymnasiesärskolans matematikundervisning. Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande sex gymnasiesärskolelärare i matematik gör i sin undervisning kring problemlösning och hur de planerar och reflekterar kring detta. LÄS MER

  5. 5. Vardags- och verklighetsanknuten matematikundervisning i närmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maja Olausson; Frida Wallberg; [2010]
    Nyckelord :förståelse; lust att lära; närmiljö; utomhusmatematik; varierade arbetssätt och arbetsmetoder; vardags- och verklighetsanknuten matematikundervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med arbetet är att undersöka hur fem lärare i södra Sverige knyter an vardagen och verkligheten till matematikundervisning i grundskolans tidigare åldrar. Vi undersöker också hur lärarna använder skolans närmiljö till det. LÄS MER