Sökning: "matematik utan lärobok"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden matematik utan lärobok.

  1. 1. Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Madeleine Hertz Felin Marie Berglund; [2024-02-09]
    Nyckelord :TRR; matematiksatsning; matematikundervisning; undervisningsmodell; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning i lärobok som tidigare forskning beskriver. LÄS MER

  2. 2. Lärarnas syn på matematikundervisning med och utan lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatima Zaki Hanon; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter av att undervisa i matematik utan lärobok, samt deras tidigare erfarenheter av att undervisa i matematik med lärobok. I studien undersöks även eventuella hinder kopplade till ämnet. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas elevers lösningar av ett skriftligt exempel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anton Lindberg; [2023]
    Nyckelord :matematiskt resonemang; problemlösning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Ett svar ska komma från en beräkning som motiveras av ett resonemang. Elever tränas främst på det första steget, att beräkningen ger svaret. Därför eftersöks oftast en algoritm eller ett räknesätt för att lösa ett problem. Dessa tillhandahålls i skolan oftast av lärare eller lärobok. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande undervisning : -kan den öka elevernas måluppfyllelse i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Therese Boman; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning matematik; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga klassrum; textuppgifter; lärobok matematik; kooperativt lärane;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin utgångspunkt i att jag arbetar på en skola där en stor del av eleverna har utländsk bakgrund. Senaste PISA- studien visar att grupper med utländsk bakgrund presterar på lägre nivå i matematik och detta var något som även visade sig på vår skolas resultat på nationella proven i matematik. LÄS MER

  5. 5. Konkreta material och läroböcker i matematikundervisningen : En studie om lärares perspektiv på undervisningen i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanan Edwan; [2023]
    Nyckelord :Konkreta material; läroböcker; matematikundervisningen; kunskapsmålen; årskurs tre; lärarens uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärarens uppfattningar om och användningen av konkreta material och läroböcker i matematikundervisningen i årskurs tre, samt lärarens uppfattningar om för- och nackdelarna med användningen av konkreta material och läroböcker. Studien utgörs av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare. LÄS MER