Sökning: "matematik verklighet"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden matematik verklighet.

  1. 1. Representationsformer för multiplikation i läroböcker för åk 8 : En kvantitativ studie med fokus på multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Roshin Aljizani; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; multiplikation; representationsformer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur två utvalda läroböcker ger elever möjlighet att utveckla sin förståelse för multiplikation genom att granska representationsformer som används i läroböcker för åk 8.Denna studie är baserad på analysen av två läroböcker: Matte Direkt 8 samt Matematik Y. LÄS MER

  2. 2. Learning Based Road Estimation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Sanna Amirijoo; Karl Niwong; [2023]
    Nyckelord :Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : The interest in autonomous driving has vastly increased, leading to a surge in research and development efforts over the past decades. This technology could enhance road safety, alleviate traffic congestion, and yield numerous environmental and economic benefits. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av textuppgifter i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ulrika Andersson; Johanna Holm; [2022]
    Nyckelord :användning; matematikundervisning; syfte; textuppgifter;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har skrivits med syfte att redogöra för forskningen kring textuppgifternas syfte och användning i matematikundervisningen för årskurs 4-6. Kunskapsöversikten baseras på resultatet av en systematisk informationssökning i databaserna ERC, ERIC och SwePub. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar gällande utomhusundervisning i matematik : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joel Anell; Martin Johansson; [2022]
    Nyckelord :matematik; utomhusundervisning; grundskola; lärares perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva vilka uppfattningar behöriga matematiklärare i årskurs 4–6 har gällande utomhusundervisning i matematik. Detta undersöks genom frågeställningarna: Hur motiverar lärarna genomförandet av utomhusundervisning i matematik? Vad och hur beskriver lärarna att elever ska lära sig av utomhusundervisning i matematik? Vilka möjligheter och hinder beskriver lärarna med utomhusundervisning i matematik? Studien är genomförd med fenomenologin som teoretisk utgångspunkt och nyttjar John Deweys teori om lärande och utbildning. LÄS MER

  5. 5. Digitalt läromedel i matematik : En läromedelsgranskning om bråkuppgifters struktur och representation i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Jönsson; Christoffer Dahl; Alice Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; digitalisering; bråk; abstrakt tänkande; konkret material; indelning; upprepning; tvåparallellig tankeprocess.;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige utvecklar kontinuerligt sin tekniska användning och använder allt mer digitala läromedel i undervisningen i matematik. Utbudet av digitala läromedel i matematik är stort men trots detta är användningen av det låg eftersom en osäkerhet finns bland undervisande lärare. LÄS MER