Sökning: "matematik-svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet matematik-svårigheter.

  1. 1. Matematiklärares syn på muntlig matematikför elever med matematiksvårigheter : En innehållsanalytisk studie om stödjande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Jacobsson; Johan Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Content analysis; teachers viewpoint; oral mathematical communication skill; mathematics; student with difficulties with mathematics; grade 9; national test; assesment; Innehållsanalys; lärares synsätt; muntlig matematisk kommunikationsförmåga; matematik; elever med matematiksvårigheter; årskurs 9; nationella prov; bedömning;

    Sammanfattning : Matematik har ett unikt ämnesspråk som elever behöver behärska både skriftligt som muntligt. Brister i den muntliga matematiska kommunikationsförmågan bidrar till att elever med matematiksvårigheter inte får godkänt betyg i matematik för årskurs 9. LÄS MER

  2. 2. Skolverkets bedömningsstöd i matematik för årskurs 1 - en multipel fallstudie i två kommuner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Heléne Berglund; Torbjörn Ericsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Skolverkets bedömningsstöd i matematik, systematiskt kvalitetsarbete, kartläggning, tidiga insatser, matematiksvårigheterAbstractSyfte Studiens syfte har varit att synliggöra det arbete som sker på förvaltningsnivå, skolnivå och lärarnivå med Skolverkets bedömningsstöd i matematik för åk 1, som blev obligatoriskt att genomföra 2016, och därmed ge en bild av hur kartläggningens resultat används i det systematiska kvalitetsarbetet på alla nivåer i utbildningsorganisationen. Eftersom bedömningsstödet är ett relativt nytt kartläggningsmaterial var ytterligare ett syfte att undersöka hur skolor organiserar arbetet med bedömningsstödet för att identifiera elever i matematiksvårigheter samt få kunskap om vilka insatser som görs utifrån resultaten. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ textanalys av pedagogiska utredningar med fokus på matematik-svårigheter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Eiman Al-Kotrani; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Pedagogiska utredningar är viktiga verktyg för att kunna identifiera elevernas svårigheter och i vilka situationer de visar sig. Syftet med genomförande av pedagogiska utredningar är att ta reda på elevernas behov och förutsättningar för att kunna sätta in adekvata pedagogiska stödinsatser. LÄS MER

  4. 4. Arbetsminnessvårigheter och matematik : Svårigheter och möjligheter som ses och ges

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Annica Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsminnesträning; stödinsatser; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att klargöra och medvetandegöra svårigheter och möjligheter för elever där ett begränsat arbetsminne ansågs vara en av svårigheterna. Detta med matematikämnet i fokus. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares uppfattning gällande elever med matematiska svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elham Ghalib Hashim; [2013]
    Nyckelord :Inkluderande undervisning; lärarens betydelse; matematikssvårigheter; sociokulturellt perspektiv; varierat arbets-och undervisningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var undersöka vilken syn på olika matematikssvårigheter, som lärare i grundskolans senare år har. Syftet var även att undersöka vilka undervisningsstrategier dessa lärare använder för att hjälpa elever med matematik svårigheter. LÄS MER