Sökning: "matematikaktiviteter i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matematikaktiviteter i förskolan.

  1. 1. Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning vid måltiderna i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Sjögren; Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; måltider; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund I dagens samhälle handlar mycket om matematik vilket gör det till ett viktigt ämne. Forskning visar på att många yrken idag är i behov av matematiska kompetenser men att intresset för matematik minskar bland dagens ungdomar. Det är även något som PISA-undersökningar visat på. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarnas arbete i förskolan med att synliggöra matematik i planerade och oplanerade matematikaktiviteter : En jämförelse av ett traditionellt förskole-, ett Reggio Emilia- och ett Montessoriperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ikhlas Kungi; Eva Saleback; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Montessori; Reggio Emilia; Synliggörande av matematik; Traditionell förskolepedagogi;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur tre olika pedagogiska inriktningar synliggör matematik för barnen i planerade och oplanerade aktiviteter. Vi har intervjuat förskollärare från tre olika inriktningar; traditionellt förskolearbete, Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och Montessoripedagogik, för att ta reda på deras synsätt angående hur de arbetar och synliggör matematik för barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : -hur barns intresse integreras i verksamheten

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Cecilia Larsson; Veronica Johnsson; [2013]
    Nyckelord :Matematik; förskolebarns intresse; förskollärares förhållningssätt; läroplan; utvärdering och utveckling;

    Sammanfattning : Förskolans verksamhet ska utgå ifrån ett tydligt barnperspektiv där varje barns kunskapsutveckling och lärande ska utmanas utifrån de intressen och erfarenheter som barnen ger uttryck för (Skolverket, 2010a). Syftet med undersökningen var att ta reda på hur förskollärare förhåller sig till de mål och riktlinjer som läroplanen är uppbyggd kring när det gäller att tillgodose barnens intressen när de planerar matematikaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Att uttrycka matematik : En observationsstudie av vilka uttrycksformer och matematiska aktiviteter som uppmuntras och används i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Amcoff; [2013]
    Nyckelord :Matematik i förskolan; uttrycksformer; matematiska aktiviteter i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaperna om vilka matematiska aktiviteter ochuttrycksformer pedagogerna i förskolan använder sig av i planerade matematikaktiviteter.Utgångspunkt för undersökningen var uttrycksformerna som finns beskrivna i förskolansläroplan samt sex historiskt och kulturellt grundade matematiska aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Matematik utomhus : Ett utvecklingsarbete för förskolebarn "läsa, skriva, räkna"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Birgitta Dalemo; Emma Norberg; [2011]
    Nyckelord :förskola; matematiskt lärande; meningsfulla sammanhang; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att vi ville genom utomhuspedagogik ge möjlighet för barns utveckling och lärande inom matematik och undersöka barns uppfattningar om matematik. Vi har planerat och genomfört matematikaktiviteter i utomhusmiljö. LÄS MER