Sökning: "matematikaktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet matematikaktiviteter.

  1. 1. Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning vid måltiderna i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Sjögren; Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; måltider; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund I dagens samhälle handlar mycket om matematik vilket gör det till ett viktigt ämne. Forskning visar på att många yrken idag är i behov av matematiska kompetenser men att intresset för matematik minskar bland dagens ungdomar. Det är även något som PISA-undersökningar visat på. LÄS MER

  2. 2. Matematikspel : - ett sätt för vårdnadshavare att stötta sitt barn ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Åsa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Intensivundervisning; läxor; matematik; spel; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Larsson, Åsa (2021). Matematikspel – ett sätt för vårdnadshavare att stötta sitt barn. Speciallärarexamen: Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En analys av lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Eriksson; Angelica Sjulander; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; matematik; lärarhandledningar; grundskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien hade till syfte att analysera lärarhandledningar i matematik för att se  huruvida de stödjer lärare med förslag på aktiviteter som främjar fysisk aktivitet i undervisningen. Tolv utvalda lärarhandledningar har analyserats med hälp av ett analysverktyg som utgick från Alan J. Bishops sex fundamentala matematikaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Är inkluderingen inkluderad? : En läromedelsgranskning av inkluderingsfrämjande aktiviteter i lärarhandledningar för matematik åk 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Stina Andersson; Jan Fiedler; [2020]
    Nyckelord :aktiviteter; inkludering; inkluderande praxis; inkluderande matematikundervisning; lärarhandledning; matematik; matematikaktiviteter; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna läromedelsgranskning var att undersöka hur ett inkluderande aktivitetsförslag i matematik kunde se ut, samt hur frekvent inkludering förekom i aktivitetsförslagen hos två lärarhandledningar för matematik åk 4. För att kartlägga inkluderingsfrämjande aktivitetsförslag togs ett ramverk fram utifrån tidigare forskning och den sociokulturella teorin. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarnas arbete i förskolan med att synliggöra matematik i planerade och oplanerade matematikaktiviteter : En jämförelse av ett traditionellt förskole-, ett Reggio Emilia- och ett Montessoriperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ikhlas Kungi; Eva Saleback; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Montessori; Reggio Emilia; Synliggörande av matematik; Traditionell förskolepedagogi;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur tre olika pedagogiska inriktningar synliggör matematik för barnen i planerade och oplanerade aktiviteter. Vi har intervjuat förskollärare från tre olika inriktningar; traditionellt förskolearbete, Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och Montessoripedagogik, för att ta reda på deras synsätt angående hur de arbetar och synliggör matematik för barnen i förskolan. LÄS MER