Sökning: "matematikdidaktik göteborgs universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden matematikdidaktik göteborgs universitet.

  1. 1. Historien om π - från papyrusrulle till dagens klassrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; Adam Sundqvist; [2023-04-20]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Originalkällor. π. Rhindpapyrus. Arkimedes. Duhre.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet är en forskningsöversikt som syftar till att besvara fyra frågeställningar. I resultatdel 3.1 besvaras de två första som lyder: Hur bör matematikhistoria inkluderas i undervisningen enligt forskningen? samt Vad säger forskningen om matematikhistoria och elevers lärande?. LÄS MER

  2. 2. Den bortprioriterade historien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Linn Appelkvist; [2023-04-18]
    Nyckelord :Matematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Didaktisk Transposition. History as a Goal. History as a Tool. History and Heritage.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER

  3. 3. MOTIVATION I MATEMATIKINLÄRNING HOS SVENSKA GRUNDSKOLEELEVER: En analys av arton svenska studier skrivna mellan år 2005 och 2016

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Maryia Zhaunerchyk; Irina Ramkhen; [2017-05-05]
    Nyckelord :Motivation; grundskola; matematik; matematikdidaktik; forskningsläge; avhandling; examensarbete; analys;

    Sammanfattning : Syfte: Med vår studie vill vi undersöka forsknings- och kunskapsläget i Sverige vad gäller motivation för matematik hos grundskoleelever. Teori: I uppsatsen undersöker vi hur viktig skolmatematiken är och vilken roll spelar motivation för en lyckad inlärning av grundskoleelever. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning och delaktighet En fallstudie med fokus på framgångsfaktorer för att stödja delaktighet för elever i behov av extra anpassningar i matematikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva -Maria Stadler; Annalena Önnhed; [2016-02-19]
    Nyckelord :matematikundervisning; problemlösning; delaktighet; fallstudie; elever i behov av extra anpassning; kommunikation; orkestrering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur man kan få elever i behov av extra anpassningar delaktiga vid matematisk problemlösning i grupp. Sökarljuset har riktats mot att hitta framgångsfaktorer. LÄS MER

  5. 5. Lyftet med problem. En fallstudie inom Matematiklyftet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Birgitta Gånedahl; [2015-05-21]
    Nyckelord :fortbildning; kompetensutveckling; matematikdidaktik; problemlösning; matematiksvårigheter; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa vilken betydelse fortbildningen ”Matematiklyftet, modul problemlösning” har på ett arbetslags uppfattningar om problemlösning och vilken kompetens lärarna utvecklar för att i undervisningen kunna stödja alla elevers utveckling och lärande i matematik genom problemlösning, och med fokus på elever i matematiksvårigheter. Syftet är även att belysa hur lärarna utvecklar sin kompetens och att identifiera vilka faktorer som påverkar lärarna under kompetensutvecklingen. LÄS MER