Sökning: "matematikdidaktik göteborgs universitet"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden matematikdidaktik göteborgs universitet.

  1. 11. Geometriundervisning - En intervjustudie med sju lärare om deras uppfattningar av elevers lärande i geometri

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Edvardsson; Karin Kuusk; [2009]
    Nyckelord :geometriundervisning; matematik; lärare; uppfattn;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte och huvudfrågorVårt syfte är att undersöka hur en grupp lärare på samma skola uppfattar geometriundervisning och vilken vikt defäster på olika aspekter gällande kunskapsinhämtning för elever i de tidigare skolåren.Våra frågeställningar är följande:– Hur uppfattar lärarna hur de ska undervisa för att elever ska lära sig geometri?– Vilka arbetssätt och arbetsformer framhåller lärarna som viktiga för elevers lärande?Metod och materialFör att svara på vårt syfte och våra frågeställningar använde vi oss av litteratur och kvalitativa intervjuer sommätinstrument. LÄS MER

  2. 12. Matematikdidaktik - ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ernada Dulic; Monica Eriksson; ; [2008]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; varierande arbetssätt; matemati;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att kartlägga lärares syn på hur matematikundervisning i årskurserna 1-3 bör bedrivas, för att ge elever möjlighet att utveckla sina matematiska kunskaper. I studien analyseras även vad olika forskare/teoretiker anser kring detta ämne. LÄS MER

  3. 13. Att utvidga "mattebokens" ramar ­ Om lustfyllt och effektivt lärande i matematik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Perho; Louise Samuelsson; ; [2008]
    Nyckelord :lustfylld och effektiv matematikdidaktik;

    Sammanfattning : ___________________________________________________________________________SammanfattningI dagsläget går många elever ut grundskolan utan betyg i matematik. För att lösa detta dilemma fokuserar vårtarbete på hur man kan göra matematikämnet lustfyllt och effektivt för eleverna. LÄS MER