Sökning: "matematikdidaktik i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden matematikdidaktik i förskolan.
1. Matematikundervisning i förskolan : En studie om förskollärares planerade och spontana matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och på ett fördjupat sätt förstå hur förskollärare genomför både planerad och spontan matematikundervisning. För att uppnå syftet har en enkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor använts. Informanternas svar har analyserats utifrån Bishops sex matematiska aktiviteter. LÄS MER
2. "Jag är inte en så'n som är bra på matte" : Hur faktorer i skolan kan påverka elevers matematiska subjektskapande
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Matematik som ämne har under lång tid uppfattats som maskulint kodat. Sådana genusstyrda föreställningar kan anses leva kvar än idag, då det efter analys av statistik framgår att de personer som väljer yrken och utbildningar som är matematikintensiva till stor del är män. LÄS MER
3. Matematik i förskolan : En fenomenografisk studie om förskollärarstudenters uppfattningar
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att identifiera variationen i förskollärarstudenters uppfattningar om matematik. Mer specifikt är avsikten att redogöra för variationen av studenternas förändrade uppfattningar efter genomgången matematikkurs samt hur dessa uppfattningar kan kopplas till vad- och hur-frågor gällande matematik i förskolan. LÄS MER
4. Matematik i förskolan : Pedagogernas upptäckter av de yngre barnens matematik i den dagliga verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vilken matematik pedagogerna upptäcker att de yngsta barnen använder sig av i lek inomhus såväl som utomhus. Vidare är jag intresserad av hur pedagogernas anpassning av miljön påverkar de yngre barnens matematiska intressen. Hur gör man för att stimulera dessa? .. LÄS MER
5. Sortering i förskolan : ”Den är störst”. ”Och den är lite mindre men den som är sist den är minst”.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka vilka tillvägagångssätt barn använder vid sortering och vilka matematiska begrepp barn använder när de sorterar. Undersökningen är kvalitativ och baseras på deltagande observationer med tio barn mellan 3-6 år. Materialet som användes var pasta, kritor och pärlor. LÄS MER