Sökning: "matematikdidaktik och matematiksvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden matematikdidaktik och matematiksvårigheter.
1. Några pedagogers uppfattningar om anpassningar i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bengtsson, Malin och Sörliden, Sylvia (2022). Några pedagogers uppfattningar om anpassningar i matematikundervisning. Speciallärarprogrammet Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER
2. Extra anpassningar i högstadielärares matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka olika typer av extra anpassningar som erfarna högstadielärare använder för elever i matematiksvårigheter. Studiens frågeställningar är: Vilken uppfattning har högstadielärare i matematik om extra anpassningar? Vilka extra anpassningar använder högstadielärare i matematikundervisningen? Hur stödjer de valda extra anpassningarna eleverna i matematiksvårigheter? Metod: Studien har en kvalitativ ansats, som omfattas av en semistrukturerad och personlig intervju med två matematiklärare, samt lektionsobservationer. LÄS MER
3. Hur lärare undervisar i subtraktion med hjälp av representationsformer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärare arbetar med subtraktion i helklass samt på individnivå utifrån representationsformerna. I kommande studie har en empirisk undersökning gjorts i två klasser i årskurs två. LÄS MER
4. Extra anpassningar i matematik : en studie om skolors kvalitetsarbete med extra anpassningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Många elever kämpar med matematikämnet i skolan. Dessa elever får inte alltid rätt stöttning vid rätt tid vilket kan resultera i att eleverna inte klarar grundskolan. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och har en skyldighet att snabbt identifiera eleven i behov och sätta in rätt stödinsatser. LÄS MER
5. Andraspråkselevers svårigheter i matematik : En studie kring matematikläromedel och lärares anpassade undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Enligt forskning lyckas andraspråkselever sämre i matematik än elever med svenska som modersmål. Tidigare forskning pekar på ett antal kända svårigheter för dessa elever, samt hur lärare bör arbeta för att gynna andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER