Sökning: "matematikens ämnesinnehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matematikens ämnesinnehåll.

  1. 1. Lärargjorda prov i matematik - Hur fördelningen av förmågorna ser ut i relation till de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alice Arnberg; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsmatrisen; matematiska förmågor; procedurförmåga; ämnesinnehåll; bedömningsunderlag;

    Sammanfattning : I matematikundervisning görs betygssättningen främst utifrån delprov skapade av lärarna själva och utifrån det Nationella provet. Det är viktigt att dessa bedömningssituationer ger information om elevens kunskap utifrån kursplanernas betygskriterier, vilka utgår från sex matematiska förmågor. LÄS MER

  2. 2. Digitala lärspel i matematikundervisningen - En studie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Matilda Niemi; Tova Wide; [2023]
    Nyckelord :digitala resurser; lågstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : Samhället har idag blivit alltmer digitaliserat vilket även synliggörs i Sveriges skolor. Digitaliseringen har bidragit till att dataspelsindustrin har vuxit och digitala lärspel har blivit ett populärt inslag i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik i engelska : En kvalitativ studie om pedagogers syn på utomhuspedagogikens möjligheter och hinder i ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Tove Mattsson; Josefine Rudholm; [2018]
    Nyckelord :Outdoor education; english as a second language; teacher development; teacher issues; outdoor learning.;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie beskriver de möjligheter och hinder några pedagoger i skolår 4-6 uppmärksammar med utomhuspedagogik i ämnet engelska, samt de aspekter som dessa pedagoger erfar kan underlätta vid genomförandet av utomhuspedagogik. Utomhuspedagogik innebär att flytta undervisningen utomhus. LÄS MER

  4. 4. Från ämnesplan till undervisning : Lärobokens roll vid planering av genetikmomentet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Svahlin; [2016]
    Nyckelord :Didaktik; Naturkunskap; Biologi; Genetik; Lärobok; Ämnesplan;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att många lärare använder läroboken i stället för ämnesplanen när de planerar sina lektioner, något som är vanligare bland lärare i de naturvetenskapliga ämnena. Andra studier har visat att det förekommer otydligheter i läroböckernas genetikavsnitt. LÄS MER

  5. 5. Naturfostran och Experiment : En intervjustudie om förskollärares syn på det naturvetenskapliga innehållet i förskolans läroplan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Katarina Nilsson; [2012]
    Nyckelord :styrdokument; ämnesdidaktik; ämnesinnehåll; naturvetenskap i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur verksamma förskollärare tolkar de naturvetenskapliga delarna i den reviderade läroplanen. Speciellt fokus ligger på begreppen ”kemiska processer” och ”fysikaliska fenomen”. LÄS MER